Tres claus per fer competitiva la limitada línia R4 de Renfe, segons Foment
La tercera entrada subterrània a Barcelona, l’encreuament a doble nivell de Cerdanyola i el túnel del Turó de Montcada són a la llista

Trens i usuaris a les andanes de l'estació de Renfe de Manresa / ARXIU/OSCAR BAYONA

Tres inversions de les quals se sent a parlar des de fa anys. Tres actuacions que tots els experts (per exemple, la Fundació Mobilitat Sostenible i Segura s’hi referia tot just fa un mes i mig) coincideixen a destacar-ne la necessitat imperiosa per fer de l’ofegada línia de Renfe de Manresa i el Bages (R4) un servei molt més competitiu. Però tres accions que mai no acaben d’arribar. També aquestes formen part del llistat de cent inversions essencials que Foment del Treball posa negre sobre blanc, en aquest cas en l’apartat de deures i deutes sobre la xarxa ferroviària. Totes tres són fora de l’àmbit de l’àrea central, però totes tindrien una incidència molt important en la millora de la fluïdesa d’aquesta línia i de bona part de l'entramat de Rodalies.
Parlem, d’una banda, del tercer túnel de Rodalies a Barcelona, projecte que busca descongestionar la xarxa ferroviària actual i millorar la capacitat i la qualitat del servei de transport públic a l'àrea metropolitana. Aquesta infraestructura es planteja com una solució per alleugerir la saturació del tràfic de trens existent pel coll d’ampolla que suposen els túnels.
La construcció d’un tercer túnel permetria augmentar la capacitat de la xarxa de Rodalies, facilitant un major nombre de freqüències de trens i reduint el temps d’espera per als usuaris. Amb un nou túnel, es podrà alliberar la pressió sobre els túnels existents, reduint retards i embussos freqüents en hores punta.
De l'altra, l'anomenat salt de moltó de Cerdanyola, un encreuament a doble nivell per facilitar la concentració de trens de diferents línies que conflueixen a l’entrada de l’àrea metropolitana, ja que actualment es produeix al mateix nivell i obliga a esperes en la circulació.
I el tercer, el reiterat túnel del Turó de Montcada, que obriria un nou tram de l’R4 en aquest municipi, que no només retallaria distàncies (faria el recorregut més curt), sinó que, a més, es convertiria en una variant alternativa que permetria establir trens més directes. Aquesta actuació consisteix en la construcció d’un túnel d’aproximadament 2,8 km que permetria disminuir el recorregut actual de la línia en 2,2 km. Tenint en compte la disminució del recorregut i l’augment de la velocitat, la mesura implicaria un estalvi de temps per als serveis de Rodalies, que serveixen a grans poblacions com Sabadell, Terrassa o Manresa.
Totes aquestes actuacions estan incloses en el Pla de Rodalies 2020-2030, tot i que totes elles formen part del capítol previst per al quinquenni que ara s’inicia.
Subscriu-te per seguir llegint
- El relat dels viatgers de l'avió que va succionar un home a Milà, ja a Espanya: 'Va venir corrents, va passar per sota i vam sentir una vibració molt forta
- L'últim adeu a Pere Camps, activista social i musical manresà, omple a vessar el tanatori Mémora
- Entren a robar a la Regina de Manresa i s'emporten 40.000 euros en perfums
- El món de l’esport omple la platea del Kursaal de Manresa per homenatjar Pere Miró, el manresà més olímpic
- Aquesta és la piscina més econòmica del Bages
- Habitatges de Santpedor pateixen les molèsties de la xinxa de la colza
- Els germans i actors Marc i Jan Buxaderas, pregoners de la Festa Major de Manresa
- S'enfronta a 14 anys de presó per atropellar greument una agent i ferir sis persones més durant una persecució a Manresa