La CUP d’Artés presenta al·legacions al nou reglament d’ús dels horts municipals
La formació demana que s’obri un procés participatiu per a l’elaboració col·lectiva d’una nova normativa d’horts ecològics i comunitaris

Horts ecològics i comunitaris d'Artés / CUP Artés
Redacció
La CUP d’Artés ha presentat una esmena a la totalitat al reglament d'ús dels horts municipals aprovat, de forma inicial, per part del ple municipal de l’Ajuntament d’Artés. Des de la formació sol·liciten la retirada del reglament actual, i que s’obri un procés participatiu per a l’elaboració col·lectiva d’una nova normativa d’horts ecològics i comunitaris, «que s’ajusti als valors de cohesió social, democràcia directa, agroecologia i sobirania alimentària».
El projecte d’horts municipals d’Artés, que es va posar en marxa fa prop de 10 anys, està format actualment d’una desena de parcel·les cultivades per part d’una vintena d’hortolans que representen una desena d’unitats familiars. El consistori ha aprovat inicialment, amb els vots a favor de l’equip de govern d’ERC i els contraris dels quatre grups de l’oposició, una nova normativa. La CUP, que actualment no té representació municipal, s’ha mostrat contrària al nou reglament i hi ha presentat al·legacions.
Els cupaires critiquen que «ni els hortolans, ni cap veí ni veïna, ni entitat ha tingut l’oportunitat de llegir, i molt menys donar la seva opinió, sobre aquesta normativa fins que va ser aprovada i publicada» per la qual cosa consideren que s’hauria d’obrir «un procés participatiu per a l’elaboració col·lectiva d’una nova normativa d’horts ecològics i comunitaris».
Pel que fa al contingut de la normativa, la CUP subratlla que «es basa en una concepció excessivament tecnocràtica, controladora i restrictiva» i en qüestiona alguns articles com la restricció de portar com a mínim un any empadronat per accedir-hi, ja que consideren que «no està justificada». La formació també s’oposa a què «la participació en el projecte es limiti a 4 anys de forma estricta» i proposa que les adjudicacions «puguin ser renovables automàticament any rere any mentre hi hagi ús actiu i adequat».
D’altra banda, amb absència de costos municipals envers el projecte, no consideren «pertinent fer esment de possibles taxes, preus públics i cànons» i qüestionen «la prohibició expressa de comercialitzar els productes obtinguts». Per això, proposen «la possibilitat de permetre la comercialització d’excedents a través de la venda o intercanvi en circuits de proximitat, cooperatius o socials». La formació anticapitalista tampoc veu amb bons ulls que el sistema d’adjudicació es basi en un sorteig i creu que cal incorporar com a criteri de priorització «l’accés preferent a persones en situació de precarietat econòmica». Finalment, també qüestiona que l’elecció de les parcel·les sigui basant-se en un sorteig i pensa que «cal donar prioritat als actuals hortolans a mantenir la parcel·la si així ho desitgen».
Per tot plegat, la CUP d’Artés sol·licita la retirada del reglament actual i que s’obri un procés participatiu real per a l’elaboració col·lectiva d’una nova normativa.
- Sanitat de la Comunitat Valenciana haurà d'indemnitzar amb 100.000 euros la jove Marta Pérez, nascuda a Cardona
- Juan José Ebenezer, mecànic: «Una cosa que tots feu malament és pujar al cotxe, posar l’aire condicionat i tancar les portes»
- Els Mossos detenen dos menors més presumptament relacionats amb la mort violenta de Carles Vilajosana
- El Govern restringeix la mobilitat dimecres i suspèn les classes a cinc comarques per la previsió de pluges intenses
- Les havaneres no tindran enguany la tradicional trobada al parc de l'Agulla
- La tornada a l'escola, en directe: segueix la vaga de professors i les incidències
- Denuncien dues persones per incomplir la normativa de caça al Bages
- Necrològiques del 8 de setembre del 2026