Saltar al contingut principalSaltar al peu de pàgina

L’Ecorail, l’atractiu turístic del Bages per les vies del tren, tornarà a funcionar pel nou ramal de Sallent

Ferrocarrils de la Generalitat i la Mancomunitat Intermunicipal del Cardener signen el conveni de col·laboració que ha de permetre recuperar, a partir del 2027, l’activitat turística aturada des de fa quatre anys

Usuaris de l’Ecorail del Cardener quan circulava per les vies del tram entre Callús i el parc de l’Agulla

Usuaris de l’Ecorail del Cardener quan circulava per les vies del tram entre Callús i el parc de l’Agulla / ARXIU/MIREIA ARSO

Queralt Casals

Queralt Casals

Sallent

El projecte turístic de l’Ecorail, que permet recórrer el Pla de Bages pedalant per les antigues vies del tren, s’ha desencallat i es preveu posar de nou en marxa el 2027. La Mancomunitat Intermunicipal del Cardener, que gestiona el servei, i Ferrocarrils de la Generalitat han signat aquest dijous el conveni de col·laboració per desenvolupar l’activitat turística, que es va haver d’aturar fa quatre anys a causa del creixement de l’activitat minera i l’ús que es feia de les vies ferroviàries. Per aquest motiu, tal com ja va explicar Regió7, el nou Ecorail canviarà el ramal de Súria pel de Sallent, actualment en desús.

Per recuperar l’activitat turística de l’Ecorail, Ferrocarrils i la Mancomunitat ha signat un conveni a través del qual es fa la cessió d’ús del tram ferroviari entre Sant Iscle i Sallent per a un període inicial de quatre anys. El proper pas serà la signatura dels convenis amb tots els ajuntaments implicats i acabar de definir el projecte perquè l’any vinent es puguin iniciar els treballs d'adequació necessaris amb l'objectiu que l’Ecorail torni a estar en marxa el 2027.

Fa tres anys ja es va fer públic que el projecte turístic, que es desplegava entre el Parc de l’Agulla i Callús aprofitant les vies per on circulen els trens que porten potassa de les mines de Súria, podria reobrir, però modificant el seu recorregut i canviant el ramal que va cap a Callús i Súria pel que va cap a Sallent. Aquesta és la proposta en la qual han estat treballant des d’aleshores la Mancomunitat Intermunicipal del Cardener i els ajuntaments implicats i que avui ha fet un important pas endavant amb la signatura del conveni de col·laboració amb Ferrocarrils de la Generalitat per a l’ús de la infraestructura.

Acte de signatura del conveni, aquest matí, entre el president de la Mancomunitat i el de Ferrocarrils

Acte de signatura del conveni, aquest matí, entre el president de la Mancomunitat i el de Ferrocarrils / Queralt Casals

En l'acte de signatura del conveni, el president de Ferrocarrils, Carles Ruiz, ha destacat que amb la cessió d'aquest ús del ramal de Sallent «i la represa de l'Ecorail, els visitants gaudiran d'un entorn natural d'una forma innovadora i, alhora, sostenible». Ruiz ha subratllat que «es convertirà en un recurs turístic per al Bages i permetrà descobrir indrets del territori d'interès històric, patrimonial i paisatgístic, promovent l'esport i els hàbits de vida saludable».

Per la seva banda, segons el president de la Mancomunitat Intermunicipal del Cardener i alcalde de Súria, Albert Coberó, «aquest acord ens permetrà impulsar l’Ecorail, una iniciativa singular i única al país» i, al mateix temps, «recuperar un tram històric de la línia ferroviària entre Sant Iscle i Sallent per donar-li una nova vida i un nou ús convertint-la en un espai de lleure, esport turisme i cultura».

En la mateixa línia, el diputat adjunt de l’àrea de Turisme de la Diputació de Barcelona, Juan Antonio Pérez, ha afegit que l’Ecorail «és molt més que un tren turístic sobre l’antiga línia ferroviària, és una manera intel·ligent i innovadora de reinterpretar el territori i recuperar infraestructures en desús i transformar-les en actius turístics que generen activitat econòmica i cohesió social en el territori».

La proposta turística de l’Ecorail consisteix a fer un recorregut mitjançant un ciclorail elèctric, que consta de dues bicicletes que avancen amb la tracció que reben del pedaleig i el Trenpat, un petit tren motor amb capacitat per a 7 persones. Ara, la Mancomunitat s’ha d’acabar de decantar per un dels dos projectesque té sobre la taula, signar els convenis amb tots els municipis implicats i cercar el finançament necessari, que en total sumaria uns 200.000 euros, per fer realitat la iniciativa. Amb tot, es preveu que els primers usuaris puguin utilitzar el servei de cara al 2027.

El nou projecte, que vol aprofitar un tram de 8 quilòmetres de les vies ferroviàries i implica el canvi de ramal, també suposarà un nou punt de partida de les rutes, que se situarà a l’edifici de l’antic CAT, l’actual Centre d’Interpretació del Geoparc de la Catalunya Central, al barri de la Botjosa de Sallent, on s’ha signat el conveni. L’itinerari continuarà cap a Santpedor i arribarà al mas de Sant Iscle, a Sant Fruitós, on hi haurà el punt final i de retorn. Anteriorment, el recorregut passava per Sant Joan i Callús, on hi havia el punt de partida i d’arribada.

Pel que fa a la flota de vehicles, es preveu aprofitar una part de la que ja hi havia i renovar-ne l'altra i el nou projecte podria ampliar l’oferta atès que el ramal cedit no està operatiu per al transport de mercaderies (potassa). Això permetria incidir en les propostes adreçades a les escoles o a grups que busquin activitats de lleure en dies laborables.

Un projecte iniciat el 2009

La proposta d'aquest nou Ecorail vol recuperar el mateix projecte que va impulsar l’antic Consorci de Promoció Turística del Cardener l’any 2009, per donar a conèixer el pla de Bages i el seu entorn aprofitant la infraestructura ferroviària, i que va recuperar la Mancomunitat Intermunicipal del Cardener l’any 2015.

Subscriu-te per seguir llegint

Tracking Pixel Contents