Avià acaba de posar en marxa la primera àrea de cotxe compartit de Catalunya. Es tracta d'un espai senyalitzat a l'avinguda Pau Casals, on aquells que vulguin desplaçar-se cap a Berga o altres punts de la comarca es poden esperar. Quan un veí d'Avià té intenció de sortir del municipi passa per l'àrea, i si hi veu algú esperant, li pregunta cap on va. El regidor de Medi Ambient, Josep Subirana, ha explicat que la majoria de rutes són cap a Berga, però han detectat que ara el problema és a l'hora de tornar. El sistema només funcionarà, ha apuntat el regidor, si es va creant una xarxa d'àrees de cotxe compartit arreu del Berguedà. De moment, Subirana ha explicat que Vilada s'ha interessat per seguir la seva estela i Berga s'ho ha començat a plantejar.

Els desplaçaments en zones rurals sempre han estat «problemàtics», ha destacat el regidor de Medi Ambient de l'Ajuntament d'Avià, Josep Subirana. «Actualment hi ha autobusos, però són busos fantasma. Estan sobredimensionats i realitzen rutes poc freqüents i gens còmodes pel ciutadà». «Per això no s'utilitzen», ha assenyalat. I d'aquí que es va arribar a la conclusió que tots els desplaçaments intracomarcals, especialment amb Berga, no s'aprofitaven. «La majoria de cotxes van amb pocs ocupants», ha explicat el regidor.

Precisament, per fomentar que les persones d'Avià que van al mateix lloc comparteixin el vehicle, s'ha senyalitzat de color blau una plaça d'aparcament en una de les principals vies del poble, on els vehicles es poden aturar per car-regar els veïns que s'hi esperen. Es tracta de l'estació d'Avià de cotxe compartit, on no hi ha horaris establerts. Simplement, els veïns s'hi esperen, un altre veí amb cotxe s'hi atura, i si els destins coincideixen, comparteixen el vehicle.

Tampoc hi ha marcada cap transacció econòmica. El regidor de Medi Ambient ha explicat que no hi ha l'obligatorietat de pagar pel servei. Hi ha veïns que no cobren pels trajectes, «però la decisió ja queda entre els dos interessats», ha assenyalat Subirana.

Per al regidor, uns dels punts clau perquè el sistema funcioni és que es creïn més estacions com aquesta a la resta de municipis de la comarca. Segons ha explicat, a Vilada ja tenen el projecte bastant avançat, i Berga ho està valorant. Per a Subirana, Berga seria «molt interessant» que també s'hi sumés perquè després, a partir de la capital, es podrien fer desplaçaments més llargs, cap a Manresa o Barcelona, per exemple.

Mentre s'espera que es creïn noves parades, molts dels veïns que l'utilitzen s'han queixat que no poden tornar tan fàcilment, ha explicat el regidor. «Llavors han d'esperar el bus, o fer el mateix que a l'anada però en un lloc que no està regulat ni dignificat com aquest», ha explicat. «Esperem que canviï aviat», ha afegit, i que es normalitzi, «i la gent vegi com a quotidià que es pugui compartir cotxe per fer la mateixa ruta». «Com qui espera l'autobús», ha afegit.

La iniciativa no només pot suposar un estalvi de diners, energia i de reducció de les emissions de CO2, sinó que també pot servir per estrènyer llaços entre els veïns. Segons Subirana, el sistema pot ajudar a enfortir el teixit social. «Qui es para són veïns del poble i qui puja al cotxe són altres veïns», ha explicat. «I s'estableixen converses d'uns quants minuts amb una persona que potser l'havies vist, però no hi havies parlat mai», ha assenyalat el regidor.