El Teatre Municipal de Berga recupera la seva activitat cultural amb vuit espectacles que s'han programat per als mesos de febrer, març i abril. Buscar la reflexió a través de la cultura ha estat un dels objectius del govern de la CUP de Berga des de l'inici del mandat, i així ho ha demostrat amb la programació teatral que ha proposat pràcticament des de la seva entrada al consistori, el 2015. La programació d'aquest hivern i primavera del Teatre Municipal de Berga manté aquesta essència. Així ho va expressar la regidora de Cultura, Mònica Garcia, en la presentació del cicle que omplirà l'equipament cultural els propers caps de setmana: «La programació pretén aprofundir en temàtiques o realitats que podem trobar en la nostra vida diària», va dir.

La programació, titulada Per llogar-hi butaques, està dividida per temàtiques. Garcia va relatar que l'objectiu ha estat donar cos a una programació que té com a eixos principals la memòria històrica, la violència de gènere i l'apoderament de les dones. Aquí s'hi han afegit altres produccions que fugen d'aquestes categories, així com també dues propostes de les entitats de teatre de la ciutat.

El mes de febrer, coincidint amb els actes per a la recuperació de la memòria històrica que tindran lloc a Berga, s'han programat dues propostes relacionades. Rastres_Argelers obrirà la temporada el proper 9 de febrer, amb la manresana Aina Huguet i la berguedana Ariadna Fígols, que recorda els refugiats de la guerra civil que van ser tancats als camps de concentració francesos. El segon espectacle del cicle serà el de Rosa Andreu, Memòria de les oblidades, que parla de quatre dones represaliades pel règim franquista. «Des de l'àrea de Cultura volem aportar el nostre granet de sorra a les propostes organitzades per la comissió de memòria històrica», va dir Garcia.

També han apostat per treballar la reflexió sobre l'apoderament femení, coincidint amb el Dia Internacional de la Dona, el 8 de març, a través del teatre amb el muntatge Rebota, rebota y en tu cara explota, «una proposta arriscada, el 16 de març, que tracta la violència de gènere amb humor i d'una manera punyent», creu Garcia. D'altra banda, amb la voluntat de cantar a l'alliberament de les dones, i concretament de les dones racialitzades, el 9 de març pujaran a l'escenari del Municipal The Sey Sisters, l'única proposta musical d'aquesta programació, que acostarà el públic al món del soul.

Fugint d'aquests paquets temàtics, el 31 de març serà el torn d'Eduard Farelo, amb Una Ilíada, «una versió de l'obra d'Homer, en format monòleg, per reflexionar sobre la humanitat».

Entitats de casa

La programació inclou la presència de La Farsa i Tràfec Teatre, dues de les entitats teatrals berguedanes. En aquest cas, les companyies portaran a escena dos dels seus darrers muntatges. Tràfec Teatre ho farà en una doble funció el 23 i 24 de març, amb Nínidress, que tracta sobre els abusos a menors; i La Farsa tancarà la programació el 27 d'abril amb la reposició d'un dels clàssics de la literatura universal, El diari d'Anna Frank, que el cap de setmana següent es podrà veure al teatre Conservatori de Manresa.

La regidora Mònica Garcia ha destacat que, enguany, s'ha apostat per programar una obra dirigida directament al públic jove, «per aconseguir més presència d'adolescents al teatre». Serà el 7 d'abril amb la premiada A.K.A., un dels muntatges revelació de la temporada passada, que ha rebut diversos Premis Butaca en la dar-rera edició dels guardons.

Programació «de qualitat»

La regidora de Cultura, acompa-nyada de Lydia Canals i Angelina Vilella, de les entitats de teatre berguedanes, va remarcar que es tracta d'una programació «de qualitat» amb alguns dels muntatges que han fet temporada a les principals sales de Barcelona i que han passat pels festivals culturals de renom del territori. En aquest sentit, va destacar que, tot i ser propostes que conviden a la reflexió, també garanteixen l'entreteniment i un acostament a la cultura. La programació té la col·laboració de la Diputació i la Generalitat.