La unió no tan sols fa la força, sinó que també propicia l'aprenentatge i el talent. Això és el que defensen les responsables de les escoles rurals del Berguedà, que tenen sobre la taula la unió d'alumnes en activitats conjuntes com la seva principal prioritat. Les dues escoles de la Zona d'Escolarització Rural (ZER) Berguedà Centre, és a dir les de Borredà i Vilada, han iniciat aquest any, ja amb un suport estable pel finançament, un projecte d'intercanvi que ha permès concebre els dos centres com un de sol per als alumnes de primària.

El projecte impulsat per les escoles de Borredà i Vilada porta per nom Trobades Setmanals i permet que els dimecres i els divendres els vuit alumnes de cada un dels dos centres es desplacin a l'altre per crear un nou grup de setze alumnes. Això ha estat possible per la implicació dels dos ajuntaments i el Consell Comarcal, que en paguen el transport. Ho fa possible, també, els escassos vuit quilòmetres entre un poble i l'altre. L'any passat es va iniciar de manera experimental amb la implicació dels pares, que portaven els fills a l'altre poble. En aquests dos dies d'escola conjunta, els alumnes de primària fan les assignatures plegats, projecten treballs junts i consoliden una feina en grup que la resta de dies mantenen també a través de les noves tecnologies. En aquest sentit, la directora de la ZER Berguedà Centre, Marina Almenara, ha explicat que la idea va sorgir d'un nen, que va plantejar que, amb set companys a classe, serien massa pocs. Amb aquest intercanvi, el projecte pedagògic hi guanya, segons ha explicat Almenara: «En l'àmbit de la ZER, ara els nens sí que es creuen que són de la mateixa escola, se senten una pinya i cada vegada ens demanen fer més coses junts. Ser més alumnes a l'aula ens permet fer junts la cooperativa escolar, fer proves d'educació física que tenen més sentit amb més alumnes... tot és més viu i vivencial, les classes donen més joc, tot són avantatges».

Com quedar a l'alt Berguedà?

El projecte Trobades Setmanals és possible en bona part pels 15 minuts en cotxe que separen una escola de l'altra. I, en canvi, per estar separats per una distància molt més gran, el projecte no s'ha pogut posar encara en marxa a la ZER Alt Berguedà. A les escoles de Sant Julià de Cerdanyola, Vallcebre i Gósol aquesta és una aspiració històrica, i encara més quan veuen com a la Cerdanya s'ha fet des de fa més de dues dècades. La directora de la ZER Alt Berguedà, Mari Àngels Armengou, ha explicat que «no hem trobat encara la manera de pagar aquests desplaçaments, que és el nostre gran problema. Per a nosaltres és caríssim treure els nens del centre, uns 200 euros cada vegada, i això no ho poden assumir els pares». Armengou argumenta que de Gósol a Sant Julià hi ha pràcticament una hora de camí, per la qual cosa sovint s'han plantejat trobar un lloc al mig, com ara l'escola de Vallcebre, o bé buscar un espai central, però això afegeix dificultat a l'organització. La docent apunta que «per als nostres alumnes és molt positiu poder trobar-se, fer assignatures com ara les de plàstica, educació física, música o anglès tots junts, perquè tindria un valor molt més ric. Un grup més gran et dona peu a molts més jocs, més possibilitats d'activitats i experiències». El canvi metodològic del treball per projecte augmenta encara més la necessitat de compartir. Les tres escoles de la ZER sumen 27 alumnes, dels quals nou són de Sant Julià, vuit de Gósol i deu de Vallcebre.