D'una necessitat, la d'intentar que Judit Pelfort, una alumna de l'escola Alfred Mata diagnosticada de leucèmia, mantingués la seva relació amb el centre i els companys des de casa i l'hospital, n'ha sorgit un projecte comarcal que pretén connectar amb l'aula els infants i joves que a causa d'una malaltia de llarga durada hagin d'estar un temps sense poder anar a classe.

D'aquesta experiència n'ha nascut una oportunitat i una iniciativa que podrà donar servei a tots els centres educatius del Berguedà que ho necessitin. El Consell Comarcal del Berguedà adquirirà cinc equips de webcams, tauletes i altres complements tecnològics que se cediran al Centre de Recursos Pedagògics del Berguedà perquè els responsables de les escoles i instituts puguin sol·licitar-lo en cas de necessitat.

D'on neix la iniciativa? L'AMPA de l'escola Alfred Mata de Puig-reig i paral·lelament la de l'escola Princesa Làscaris de Casserres van presentar dos projectes al procés de pressupostos participatius que el Consell Comarcal del Berguedà va convocar per a l'àrea d'educació amb l'objectiu de tirar endavant projectes que siguin d'interès per a tots els centres. Sense saber-ho, les dues associacions de famílies van redactar una proposta pràcticament idèntica: la de Puig-reig, «Avui lluny és més a prop», per poder compartir la seva experiència amb la resta d'escoles que es trobin en un cas similar; i la de Casserres, «L'escola de l'hospital», perquè justament també tenen una alumna que ha estat diagnosticada de leucèmia.

Els orígens

Ricard Roca, el president de l'AMPA de l'escola Alfred Mata de Puig-reig, recorda el cas que va viure el centre. Com ja va explicar Berguedà Setmanal, els alumnes i professors de l'escola van haver de fer front, fa dos cursos, a una realitat totalment desconeguda: conviure amb una malaltia i empescar-se-les perquè aquesta afectés el mínim possible la vida acadèmica de Judit Pelfort, en tractament per superar la leucèmia, i els seus companys de classe. «Vam començar des de zero, sense saber com havíem d'actuar, amb la intenció d'evitar que la Judit es desconnectés del dia a dia de l'escola, ni acadèmicament ni per tot el que comporta socialment anar a classe».

Procés i aprenentatge

La primera idea va ser connectar a la classe una càmera, d'una manera molt rudimentària, perquè la Judit pogués seguir el temari i parlar amb els amics. «Al principi es feien connexions curtes, de tant en tant, perquè els nens i nenes li poguessin explicar què feien. Costava molt, perquè els nens tampoc no sabien exactament què explicar-li». En poc temps la proposta inicial va evolucionar, i gràcies a la implicació de les famílies i de l'AMPA, es va adquirir un ordinador portàtil i dues càmeres per fer videoconferències: una de fixa i una altra de mòbil per poder-la adaptar a tot arreu. «A partir de llavors, vam iniciar connexions més freqüents perquè la Judit pogués compartir el dia a dia a l'escola, les assignatures, fer treballs en grup i, fins i tot, algun dia sortir al pati o anar d'excursió amb els companys».

Amb aquesta experiència i després d'un procés d'aprenentatge, els responsables del centre i de l'AMPA van trobar interessant fer ressò del projecte i redactar un protocol mínim per donar suport a d'altres centres educatius que es trobessin en situacions similars. La proposta la van traslladar al Consell Comarcal, en una trobada de representants d'associacions de famílies i, posteriorment, va materialitzar-se en un projecte que van presentar al procés de pressupostos participatius i que va resultar guanyador. Per la connexió amb el que s'havia presentat des de l'AMPA del Princesa Làscaris de Casserres, es va decidir unificar les propostes en una de sola i crear una comissió amb la participació dels centres impulsors amb famílies i docents que van viure el cas de prop.

La membre de l'AMPA de l'escola de Casserres, Rosa Genovès, ha explicat que van pensar el projecte després de trobar-se una situació nova al seu centre, però també amb l'objectiu de donar cobertura a d'altres realitats que puguin existir, i a partir d'un cas concret, com el de Puig-reig, «que va resultar un cas d'èxit».

Com expliquen Roca i Genovès, una de les principals mancances amb què s'han trobat els professors que estan al capdavant dels grups on hi ha persones amb malalties greus com una leucèmia, és la inexistència de materials per explicar la situació als companys de classe. «Com expliques als nens de 8 anys que la seva companya té una malaltia i que no podrà venir a classe?». Els alumnes de l'escola Puig-reig van fer un conte que s'inclourà en el paquet que se cedeixi a les escoles que el demanin. A més a més s'ha sumat al projecte l'institut Pere Fontdevila i els seus alumnes també elaboraran material pedagògic per a infants.

Es prepararan cinc paquets que inclouran dues càmeres, dues tauletes -una per al centre i una altra per a la família afectada-, així com auriculars i un micròfon per facilitar la connexió. També, una guia d'actuació i un protocol redactat per docents, representants de les famílies de l'Alfred Mata i la mare de la Judit Pelfort que van viure el cas de prop. El pressupost és de 5.000 euros, dels 20.000 disponibles per al projecte (vegeu pàgina 3).