26 de octubre de 2019
26.10.2019
Regió7

Les orquestres escolars s'obren camí entre els alumnes de cicle superior

Els joves que vulguin continuar formant part del projecte de música social de Berga podran fer-ho

25.10.2019 | 23:17
Joves músics del projecte durant la trobada de final de curs, el juny passat, a la plaça de Sant Pere de Berga

El projecte d'orquestres escolars Superfilharmònics plenament consolidat enceta una nova etapa i s'obre camí ara entre els alumnes de cicle superior. De moment, aquest curs s'iniciarà una prova pilot amb els alumnes de cinquè de primària de les tres escoles públiques de Berga amb l'objectiu que, un cop fetes les valoracions, es pugui ampliar a la resta de centres participants i amb continuïtat als alumnes de sisè.

Des del 2014, l'orquestra s'ha fet un lloc a les escoles de primària que formen part del projecte Superfilhàrmonics. Una iniciativa social que promou la pràctica d'un instrument a joves fora de les instal·lacions de l'Escola Municipal de Música de Berga i que busca donar l'oportunitat a tothom qui hi participa a formar part d'un conjunt instrumental i el que això comporta.

Aquest curs hi prendran part un total de 429 alumnes de tercer i quart de primària de totes les escoles de Berga (Xarxa, Sant Joan, Vedruna, Santa Eulàlia i la Valldan), del centre Sant Salvador de Sant Jordi de Cercs i el col·legi públic de Gironella. A més a més, però, s'ampliarà aquesta oferta als alumnes de cinquè dels centres públics de Berga (Sant Joan, Santa Eulàlia i la Valldan) per donar l'oportunitat als infants que vulguin continuar participant al projecte.

Com ha explicat a Berguedà Setmanal el cap d'estudis de l'Escola Municipal de Música de Berga, Josep Comellas, es tracta d'una prova pilot per fer més gran el servei i cobrir la demanda que hi hagi entre els alumnes de cinquè i sisè de primària. «Es tracta d'un pas més del que s'ha fet fins ara. Des del 2014 hem passat de 25 alumnes a més de 400 i com que ja arribem a tots els infants de tercer i quart de les escoles de Berga, que era el nostre objectiu, i també ens hem estès a Cercs i a Gironella, ara oferim l'oportunitat als que ja han format part del projecte que puguin continuar-hi», explica. «Som conscients que per a molts alumnes, amb dos cursos de viure l'experiència en tindran prou, però hem trobat una part que en volia més. Ho hem estudiat i provarem com funciona», ha explicat a aquest diari.

Si els objectius en el primer cicle del projecte era que els infants tinguessin l'oportunitat de conèixer un instrument i poder formar part d'una orquestra, fora de les aules de l'escola de música i de manera gratuïta; en el segon cicle es pretén que els alumnes «connectin molt més amb l'instrument i el coneguin més profundament però sense deixar la vessant col·lectiva de formar part d'un conjunt instrumental», ja que les classes no seran individuals sinó en grup. «Aquí es treballaran més conceptes per permetre als que ho vulguin, i sense deixar l'àmbit de l'escola de primària, tinguin un contacte més directe amb la música».

És previst que les classes s'iniciïn aquest trimestre. En el cas dels alumnes que participen en orquestres de corda (a Sant Joan i a Santa Eulàlia) es començarà amb violins i violes –de moment es deixen de banda els violoncels i contrabaixos. Per la seva banda, l'orquestra de vent de la Valldan ho farà completa. Inicialment s'utilitzaran els instruments que cada centre té per al projecte que ja funciona des de fa uns cursos amb els alumnes de cicle mitjà, tot i que amb la voluntat que, com més aviat millor, es disposi d'uns instruments propis perquè es funcioni de manera independent. Cal destacar que a banda de la implicació dels docents de l'Escola Municipal de Música de Berga, que depèn del consistori i dels mestres especialistes de música dels centres educatius de primària, el projecte ha tingut la col·laboració directa de les associacions de pares i mares que en bona part dels casos s'han fet càrrec de comprar els instruments. En el cas de l'escola de Sant Jordi de Cercs, també s'hi ha implicat el consistori.

L'objectiu del centre educatiu, però, no és créixer en quantitat sinó en servei. «La nostra filosofia és traspassar les parets de l'escola per arribar a una part de la societat berguedana que potser mai passarà per les nostres aules però que han de tenir l'oportunitat de participar en l'experiència de fer música en grup», ha dit.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook

Notícies relacionades

L'últim El més llegit