Aconseguir que el pati sigui un espai que vagi més enllà de l'esbarjo i treure més rendiment de les possibilitats que ofereix. Aquest és l'objectiu del projecte que han iniciat aquest curs a l'escola Sant Salvador de Sant Jordi de Cercs. Alumnes, mestres i famílies, amb el suport de l'Ajuntament de Cercs i la implicació d'una empresa especialitzada, han iniciat aquesta tardor una diagnosi per determinar quins usos tenen actualment els diversos espais del pati del centre educatiu per acabar determinant, a final del curs, quines millores o adaptacions necessita l'equipament.

La directora de l'escola Sant Salvador de Sant Jordi, Cristina Grant, ha explicat a Berguedà Setmanal que «algunes famílies havien comentat que el pati, que és molt gran, estava desaprofitat». Després de parlar-ne amb el claustre, van decidir preguntar als nens com volien que fos el seu pati i què hi trobaven a faltar. «Perquè tot tingués una mica de coordinació i no comencéssim a fer obres ni a comprar sense sentit, vam pensar donar-hi forma amb un projecte que impliqués tota la comunitat educativa i l'ajuntament per veure realment les necessitats que tenim», ha afegit.

Amb l'ajuda d'una empresa especialitzada formada per arquitectes que ja han treballat en la remodelació d'altres patis escolars, els mestres i alumnes del centre han començat a treballar per localitzar sobre el mapa i el terreny en quantes zones es divideix l'espai d'esbarjo i quins són els seus usos. De manera separada, infants i docents estan realitzant una diagnosi -adaptada a cada nivell- per determinar quin és l'ús que es fa actualment de les deu zones diferenciades del pati. «Ens demanen que especifiquem la freqüència amb què s'utilitzen, el nombre de nens, què fan a cada lloc...», diu Grant. El proper pas serà analitzar aquests usos i comprovar quines són les mancances existents per reformular el pati segons la voluntat de tota la comunitat educativa. «No vol dir que haguem de fer grans obres, potser únicament ens fa falta fer un replantejament d'algun espai o adaptar-lo perquè sigui realment útil», diu. El que busca també aquest projecte és que els patis siguin cada vegada més un espai per a l'aprenentatge i que facilitin la integració social dels joves, coeducatius, sense discriminacions ni per sexe ni per cap altra diferència. «Aquí veurem què se'ns proposa per treballar en aquesta línia un cop fet l'estudi».

De moment, l'equip docent valora molt positivament la proposta, que ha servit, a hores d'ara, per implicar tota la comunitat educativa en un procés de reflexió. «Els nens ara són més conscients del que tenim i dels usos que donen al pati, i seran ells els que pensaran com el volen», ha dit Grant. Està previst que les millores o canvis es comencin a implementar de cara al curs vinent, un cop feta la fase d'estudi i propostes.