Un cop els joves tenen disse-nyades les rutes, la següent fase és realitzar-la i documentar-la amb fotografies i vídeos que enregistren ells mateixos. Mateus explica que «és una eina que els donem per fixar-se en allò que tenen a prop i que els costa de veure».

A més de documentar i conèixer el seu entorn, el treball els aporta un seguit de coneixements com presentar una informació, entendre els mapes, eines tecnològiques o programes informàtics. «Un ventall bastant gran de coses que poden treballar», diu Mateus.

En aquest curs 2019-2020 hi participen alumnes d'escoles de Gironella, de Montmajor, de Bagà, de Guardiola i de Casser-res. La col·laboració entre escoles també és un dels punts forts del projecte i es visibilitzarà en la cloenda de «Coneix l'entorn del meu poble», que es materialitzarà el proper 16 de juny en una trobada conjunta al monestir de Sant Llorenç de Guardiola. «Ho creen tot ells, s'ho creuen i després en poden veure els resultats», acaba Mateus.