Aquest és el segon curs que la direcció de l'escola la Llar Santa Maria de Queralt és a càrrec d'Alba Guals. És mestra d'educació especial, com també ho són cinc professores més del centre. Els alumnes també disposen de quatre educadores, dues fisioterapeutes i una logopeda.

Amb la inauguració del nou edifici es tanca una etapa clau en la història d'aquesta escola tenint en compte que era un projecte molt reivindicat. Per què era tan necessari el canvi?

L'antic edifici no tenia les condicions per atendre alumnes amb necessitats d'educació especial. De fet, no oferia les condicions ni per a una escola d'ensenyament ordinari. L'edifici es trobava en molt mal estat, hi havia barreres arquitectòniques, amb els possibles perills que això podia comportar, els espais eren petits i inadequats. L'escola era en una segona planta, i els nens havien de pujar d'un en d'un per l'ascensor, qui anava en cadira de rodes tenia poc espai per moure's, els lavabos eren tan estrets que no s'hi podia accedir en cadira de rodes i, en definitiva, era un edifici que no potenciava en absolut l'autonomia dels alumnes.

S'ha resolt tot això?

I tant! No hi ha paraules per explicar-ho. Ara treballem en unes bones condicions, en espais amplis, amb llum natural, no hi ha barreres arquitectòniques, i els alumnes tenen autonomia, que això és molt important. Abans oferíem els mateixos serveis que ara, però en una situació precària i un gran esforç. Tant a l'edifici antic com a l'actual donem una atenció de qualitat, però ara ens acompanyen unes condicions de treball molt diferents, per oferir el màxim d'atencions als nostres alumnes, tal com es mereixen. De fet, a l'edifici actual, com que tenim més espai, hem pogut crear una aula multisensorial per estimular els alumnes mitjançant aparells d'efectes visuals i sonors. Ara tenim un edifici fantàstic i esperem que sigui un equipament que duri molts anys.

Quin tipus d'alumnes acull aquest centre?

La tipologia d'alumnes ha canviat força amb el temps, sobretot com a conseqüència de la política inclusiva que porta a terme el departament d'Educació de la Generalitat. En aquest sentit, des de fa un temps es potencia que en la mesura que sigui possible els alumnes s'eduquin en una escola ordinària, mentre que les escoles d'educació especial es reserven per a aquells casos en què això no es considera adequat, els que vénen aquí són els alumnes amb afectacions més greus.

Quin tipus d'afectacions?

Són nens que tenen pluridiscapacitat, i darrerament han augmentat força els que tenen autisme o trastorns conductuals. A dintre de tot plegat, hi ha diferents graus d'afectacions.

Ara són 27 alumnes, però l'escola té capacitat per atendre'n més...

És cert, però per atendre'ls qualitativament el més adequat és que no siguin més de 3 o 4 alumnes per classe. En aquest sentit, es va fer l'escola nova però no pas pensant a incrementar l'entrada d'alumnes. Podem acollir alumnes d'entre 3 i 21 anys, però els que actualment estudien aquí en tenen entre 6 i 21.

Quin tipus d'educació reben aquests alumnes?

Són unes activitats pedagògiques adaptades a les necessitats i les capacitats de cada un, i en aquest sentit, són activitats diferents segons l'edat i el nivell dels alumnes. Els que tenen una afectació menor fan un aprenentatge de lectura, escriptura i càlcul, mentre que els que són més dependents treballen qüestions d'hàbits, estimulació o fisioteràpia, per exemple. També n'hi ha que tenen algunes dificultats de relació i comunicació, i en aquests casos, fem activitats encaminades a millorar les seves competències educatives. Sigui com vulgui, sempre mirem de fer un tipus d'activitats que interessin als alumnes. A més a més, l'escola també ofereix una cartera de serveis externa en fisioteràpia i logopèdia. Es tracta d'alumnes de la comarca que no són d'aquesta escola, sinó que estudien a l'escola ordinària però que necessiten rebre aquests tipus de serveis. En alguns casos ells es desplacen fins aquí, i en altres ens traslladem nosaltres fins al seu centre.