La carretera C-16 entre Berga i Bagà no només és a la llista dels deu punts del país amb més risc de tenir un accident de trànsit segons un estudi de l´EuroRAP sinó que en els darrers sis anys acumula estudis informatius i propostes per convertir-la -o no-, en una autovia. De moment, les úniques actuacions que han cristal·litzat han estat les tasques de manteniment habituals, millores als túnels de Guardiola, Cercs i Berga. I aquest gener la Generalitat conclourà obres per valor de 3,5 milions d´euros per millorar-hi la seguretat, una actuació que s´ha fet després d´una persistent campanya de reivindicacions del Consell Comarcal del Berguedà.

De si aquest tram de carretera ha de tenir quatre o tres carrils se n´ha parlat molt però no s´ha concretat res, ni s´ha arribat a l´etapa de redactar-ne un projecte executiu ni molt menys encara, en plena crisi, se n´ha fet una planificació pressupostària per executar-la. Tot i així, aquesta via no deixa de donar titulars.

El dilluns 9 de març del 2009, Joaquim Nadal, aleshores al capdavant del departament de Política Territorial i Obres Públiques (actualment Territori i Sostenibilitat), va presentar, a l´ajuntament Bagà, a tot el ferro polític un estudi informatiu i d´impacte ambiental per convertir la C-16 fins a Bagà en una autovia amb dos sentits de circulació per cada sentit. Una proposta sense data d´execució, sense projecte, sense cap previsió de com es pagaria. Curiosament, l´anunci va arribar només dos dies abans de la celebració a Berga d´una cimera francocatalana. A la trobada, els representants de la Catalunya Central i de la resta del país així com de l´Arieja van reclamar als respectius estats, espanyol i francès, que fessin realitat l´eix Barcelona-Tolosa desdoblant en tot el seu traçat l´eix transeuropeu E-9, a Catalunya

C-16. La jornada va servir per consensuar un manifest unitari en què, entre altres coses, s´afirmava que «aquesta via ràpida i segura entre Barcelona i Tolosa contribuirà no només al desenvolupament territorial, sinó al renaixement d´un veritable espai pirinenc». L´anunci del conseller Nadal va quedar en això, en un anunci.

Posteriorment, el Govern va estudiar la possibilitat de fer un traçat de tres carrils al tram entre Berga i Bagà, on ja hi ha punts que els tenen. Aquesta opció no es va presentar en públic. El divendres 29 de novembre del 2013, Santi Vila va presentar a alcaldes del Berguedà, la Cerdanya i l´Alt Urgell a Berga una proposta de tercer carril reversible i va descartar desdoblar per car. Va dir que el projecte estaria fet la primavera del 2015 i que l´actuació s´estrenaria el 2017. No ha estat així. La redacció del projecte s´allargarà fins al 2016 perquè el Govern, va explicar divendres 11 de desembre el conseller en funcions, Santi Vila, ara sí, vol allargar 6,5 quilòmetres l´autovia a partir de Berga. No va explicar com es pagaria i va dir que l´obra es faria a partir del 2017.