Silenci. Cares de sorpresa. Més silenci. Ningú s'atreveix a obrir la boca fins que Teo Valls trenca el gel. Els alumnes de la classe B de tercer d'ESO de l´institut Guillem de Berguedà acaben de conèixer la història d'aquest jove de 30 anys i el procés que ha viscut de transformació a través d'un documental de poc més de mitja hora on narra en primera persona i amb testimonis del seu entorn el trànsit que ha fet de dona a home. De Berta a Teo. Ell es defineix com a transsexual, perquè ha nascut amb una identitat de gènere que no es correspon amb el sexe biològic. Molts dels alumnes presents a l'aaula desconeixien aquesta realitat. Gràcies a un testimoni directe, són més conscients que a la vida no tot és blanc o negre.

Durant les darreres setmanes 330 alumnes de tercer d´ESO dels set instituts de secundària del Berguedà han estat testimonis d'aquesta experiència real que els ha permès descobrir què és la transsexualitat. Potser alguns n'havien sentit a parlar, però de ben segur que cap d'ells havia conegut de prop el procés viscut per una noia que no se sentia còmoda amb la seva identitat fins a convertir-se en home. Aquests tallers formen part del Fixa't Jove, la branca del cicle de cinema social que impulsa l'Ajuntament de Berga i el Consell Comarcal del Berguedà destinat als adolescents amb l'objectiu de fer-los reflexionar sobre realitats socials que a vegades són motiu de discriminació entre els joves i a la societat en general.

Tal com explica Rosa Genovès, tècnica de l´Oficina d'Inclusió Social, en les darreres edicions d'aquest cicle s'han treballat altres temes com la diversitat cultural, l'assetjament escolar i la diversitat funcional. Enguany s'ha apostat per tractar la diversitat sexual i, com sempre, a partir d'una pel·lícula i un taller participatiu a l´aula. «Teníem clar que volíem abordar la discriminació que existeix en referència a la sexualitat», diu, «i vam tenir l'oportunitat de contactar amb Teo Valls». A través del seu documental De Berta a Teo, història d´un trànsit, els adolescents han conegut el seu cas. Un audiovisual que no havia de sortir a la llum, que era un treball acadèmic, però que finalment «ha servit perquè joves com vosaltres coneguin un cas real d'un procés de trànsit», els va explicar. Valls l'utilitza en els tallers que ofereix a instituts i a d'altres col·lectius. «Uns tallers que si poden servir perquè algú que es troba en el mateix cas que jo pugui tenir un referent i més informació sobre el que li passa, ja em dono per satisfet», assegurava.

Interès entre els joves

«Què faríeu si el vostre millor amic us diu que és transsexual?», va preguntar Valls als alumnes. «L'ajudariíem i el respectaríem», van contestar. Una resposta directa i clara que possiblement molts no haurien sabut contestar abans de conèixer el seu cas. «Molts d'aquests joves no sabien què vol dir ser transsexual fins que algú com jo els ho ha explicat», relatava Valls. «A mi m'hauria agradat que m'haguessin fet aquesta xrrrada perquè segurament el meu procés de transformació hauria estat molt més fàcil i no l'hauria viscut sol», afegia.

Tal com feia referència a l'inici d'aquest article, l´experiència de Valls va colpir els estudiants, que van quedar muts i sense saber què dir. Gràcies a la intervenció del professor present al'aula, que els va fer preguntes per fer-los reflexionar, es van generar alguns interrogants i un debat posterior. «Mai has volgut tornar a ser una dona?», li va demanar una alumna; «com s'ha de fer perquè al teu DNI hi consti que ets un noi i no una noia?», un altre. Valls va respondre aquests dubtes davant d'un auditori concentrat i interessat pel tema. «No havia aconseguit tenir els nanos tan atents des de començament de curs», assegurava el professor. El timbre va sonar i tocava anar al pati. Després d´uns aplaudiments merescuts a Valls per compartir amb ells la seva vida, la majoria de joves van sortir de l´aula comentant la jugada i un grup de noies van envoltar el ponent per continuar-li fent preguntes. Satisfet, Teo Valls, va respondre perquè el seu objectiu és que tothom el pugui entendre.

Teo Valls conversant amb alumnes a l'institut Guillem de Berguedà. DANI PERONA

Eines per a l'aula

L'Oficina d'Inclusió Social i l'Oficina de Joventut del Consell Comarcal del Berguedà, que han programat els tallers dins del cicle Fixa't Jove, han preparat un recull de materials que han lliurat als docents per continuar treballant la diversitat funcional a l'aula més enllà de la sessió que ha servit per conèixer l'experiència de Teo Valls.

Els professors han rebut una guia per evitar la discriminació per raó de gènere i sexualitat i per saber actuar davant d'insults o actes homofòbics en contra els alumnes. Segons un informe elaborat per la Federació Estatal de Lesbianes, Gais, Transsexuals i Bisexuals (FELGTB), el 41,8% de l'alumnat sent que el professorat fa poc o gens davant els insults als qui són o semblen lesbianes, gais, transsexuals o bisexuals, i que el 17% dels joves que són víctimes d'assetjament escolar LGTBIfòbic arriben a atemptar contra la seva vida, mentre que el 80% presenten baixa autoestima, trastorn emocional i baix rendiment escolar.

Segons aquesta guia destinada als professors, que és només una proposta de les nombroses opcions que existeixen, es recomana que els docents «tractin el sexisme i l'homofòbia a classe» i «que treballin l'orientació afectivosexual no exclusivament reproductiva i heterosexual, sinó també incloent-hi la població LGTBI».

Aquest material també dóna consells de com actuar en cas de detectar un cas de bullying homofòbic al centre educatiu i de com implicar tot el centre i la comunitat educativa a visibilitzar el rebuig a l'homofòbia i a treballar la diversitat sexual de manera transversal.

Cinema social

Dins del cicle de cinema social Fixa't, que s´inicia el 3 de novembre, hi ha programada, el dijous 10 de novembre, la projecció de Tomboy al Teatre Patronat (20.30h), que tracta el tema de la transsexualitat a partir de la història d´una nena que es fa passar per nen i com és acollida dins de la societat.