L´Associació Tres Miners Turístics -sense ànim de lucre- duu a terme una campanya de recollida de signatures (ja en té mig miler) per poder-se quedar la locomotora Schoma 4890 que li va cedir l´any 1998 l´empresa propietària Carbonífera del Ebro, amb seu a Mequinensa. Aquesta indústria dedicada a la mineria del carbó ha tancat portes i reclama a l´entitat esmentada el retorn d´aquesta màquina que, des de fa prop de dues dècades, fan funcionar els membres d´aquesta associació al traçat ferri de mig quilòmetre de longitud de l´antiga mina de coll de Pradell al terme de Vallcebre. Es tracta d´un traçat recuperat gràcies a la feina feta per 600 joves en diferents camps de treball estiuencs que s´hi van dur a terme durant una dècada.

El president de l´entitat, Francesc Folch, ha explicat a Regió7 que l´any 2015 es van adreçar a responsables de l´empresa Carbonífera del Ebro per saber què volien fer-ne i també per veure si podien tenir-hi una opció de compra. Explica que no van treure´n l´aigua clara.

A mitjan d´aquest 2016 «ens va trucar el gerent dient-nos que la màquina s´havia de tornar». L´entitat està disposada a pagar-ne fins a 10.000 euros per tal de comprar-la, però «no ens la volen vendre», assegura Folch. Ja tenen coll avall que han de tornar la màquina, però no es resignen a fer-ho perquè consideren que on estarà millor la locomotora esmentada és en un lloc on tingui activitat com la que li donen ells. «La companyia té 41 locomotores com aquesta» i creu que «no té gaire sentit» que no els la vulguin vendre, tot i que la mantenen activa. Ha informat que aquest 2016, la locomotora 4890 ha transportat més de 640 persones (el 2015 van ser 600) que s´han interessat pel patrimoni miner amb què treballa aquesta associació a l´Alt Berguedà, malgrat que cap del seus 15 socis no són de la comarca.

Francesc Folch detalla que, de fet, tenen altres locomotores, però que no són tan petites, manejables i versàtils com la 4890, de només 2 tones de pes, força lleugera si es compara amb les 10 tones que pesen les altres. La seva lleugeresa i practicitat la fa especialment apta per a un traçat ferri com el de coll de Pradell, amb pendents pronunciats de fins al 20%. Fonts de l´empresa propietària han declinat fer declaracions.