El que va començar com una prova pilot en tres escoles rurals del Berguedà s´ha convertit en una part més dels currículums dels centres de primària de la comarca. L´emprenedoria va entrar de manera discreta a les aules, però sembla que s´hi ha instal·lat de manera definitiva. Des del 2010, el nombre d´alumnes i centres que participen al programa de Cultura Emprenedora a l´Escola no ha parat de créixer i enguany hi han participat un total de 373 infants de disset escoles de primària d´onze municipis diferents, amb la creació de 19 cooperatives.

En aquesta edició n´han format part les escoles de la Valldan, Sant Joan, Santa Eulàlia, Vedruna i Xarxa, de Berga; l´escola de Borredà; la FEDAC i l´escola de Gironella; l´escola Sant Llorenç, de Guardiola de Berguedà; l´escola Lillet a Güell, de la Pobla de Lillet; l´escola Gira-sol, de Montmajor; l´escola d´Olvan; les escoles Alfred Mata i Sant Martí, de Puig-reig; l´escola Serrat Voltor, de Vallcebre; l´escola Santa Margarida, de Gósol; i l´escola Serra de Picamill, de Vilada. Avui, dissabte, durant tot el matí, els alumnes que han treballat durant tot el curs en el projecte seran a la plaça Cim d´Estela de Berga (coneguda popularment com Cal Carreras) per vendre els productes que han elaborat.

La responsable del programa, Judit Corominas, ha destacat que el projecte no ha variat en els dar-rers anys, tenint en compte els resultats positius que ha donat basant-se en la metodologia exportada de Valnalón (Astúries) ja fa set anys. L´Agència de Desenvolupament del Berguedà, amb el suport de la Diputació de Barcelona i l´Ajuntament de Berga, aposta per aquesta iniciativa que permet als alumnes treballar les diferents matèries escolars d´una manera transversal i a partir d´un cas real.

Un dels centres, que hi participa per cinquè any consecutiu, és l´escola Sant Martí de Puig-reig. Durant tot el curs els alumnes de cinquè han realitzat sessions setmanals per posar a punt els productes que avui posaran a la venda. La seva professora, Sara Cortina, ha estat l´encarregada d´instruir-los en els passos que calia seguir, tot i que valora positivament que els mateixos alumnes han estat els responsables d´organitzar-se les tasques i de coordinar-se per tirar endavant el procés.

Els catorze socis d´Art School -així és com han batejat la seva cooperativa- van formar-se com a empresa a principi de curs. Després de crear els seus estatuts, marcar les normatives de funcionament, trobar un logotip i repartir-se els càrrecs, van haver d´esprémer-se el cervell per crear prototips de productes per elaborar-los i, posteriorment, posar-los a la venda. Ells mateixos han explicat a Regió7 que les propostes les van compartir amb professors, famílies i la resta de companys per produir les que tinguessin més èxit, és a dir, les que tenien més opcions de ser venudes. Gairebé sense saber-ho, van realitzar un estudi de mercat a petita escala. I és que el projecte té l´objectiu de fer treballar els joves en equip i de manera coordinada i acostar-los al món real amb accions molt similars a les que realitzen, en el seu dia a dia, els treballadors que tenen la seva pròpia empresa.

Una inversió inicial

Els catorze socis de la cooperativa de l´escola Sant Martí de Puig-reig van posar un capital inicial de 3,5 euros per persona. Per iniciar el procés de producció, després d´haver decidit quins serien els productes que elaborarien, havien de comprar el material necessari per confeccionar-los.

La part de fabricació ha estat la que ha ocupat més temps als joves, que encara aquesta setmana han treballat contra rellotge per tenir-ho tot a punt. Esperen que les vendes funcionin per poder recuperar la inversió feta i també tenir beneficis. Amb els diners que obtinguin, faran una festa de celebració i destinaran el 15% a una entitat solidària.

A més a més, al llarg del curs, els joves empresaris han rebut la visita d´emprenedors de Puig-reig i de la comarca que els han explicat la seva experiència i els han aconsellat de com tirar endavant la seva iniciativa. Des de l´Agència de Desenvolupament del Berguedà també s´han realitzat diversos tallers per donar idees als joves al llarg d´aquest aprenentatge. Per exemple, sessions d´etiquetatge o de publicitat per saber com promocionar millor els seus productes. També han hagut de presentar els productes als responsables municipals, sol·licitar el permís de venda i preparar la parada que avui portaran a Berga.

Els alumnes de cinquè de l´escola Sant Martí asseguren que ha estat una experiència molt positiva i es mostren satisfets del resultat. Confessen haver treballat tots plegats de manera coordinada, tot i que també han comprovat les dificultats que comporta ser emprenedor.