Ramon Bajona Riu (la Coma i la Pedra, 1963) és enginyer tècnic. Fins divendres passat era professor de tecnologia d'ESO i de batxillerat de l'institut Guillem de Berguedà de Berga, on havia exercit des del curs 2008-2009. Des del 1993 fins al 2008 va ser director de l'institut de Puig-reig. Viu a Berga des del 1991. La consellera Clara Ponsatí li va proposar de ser director dels serveis territorial d'Ensenyament de la Catalunya Central el dijous 31 d'agost i, l'endemà, 1 de setembre, va acceptar la proposta. «Vaig valorar que el càr-rec era un repte i una oportunitat per contribuir al meu país en aquests moments decisius». El nou cap dels serveis territorials d'Ensenyament és president local del PDeCAT, partit al qual milita després d'abandonar les files d'Unió Democràtica. Va ser regidor del grup de CiU a l'oposició de Berga del 2003 al 2007 i del govern pel mateix partit en dos mandats seguits, del 2007 al 2015. Està casat i és pare d'un fill.

S'esperava ser el nou director d'Ensenyament de la Catalunya Central?

No. Ha estat una sorpresa. Mai no hi havia somiat. És una satisfacció i un honor.

Com ho encara?

Com una nova etapa de la meva vida professional que afronto amb molta il·lusió, amb molt respecte i també amb energia. Intentaré actuar amb eficàcia i eficiència, com correspon a un servidor públic. Hi ha d'haver diàleg amb les administracions i els centres educatius per fer la valoració del problema. Em comprometo a donar resposta.

Quin és l'objectiu més immediat que s'ha fixat?

Que el dia d'inici de curs, el 12 de setembre, es pugui fer amb tota la normalitat. Que les obres dels centres s'hagin acabat i que hi hagi el personal docent al seu lloc. Estem treballant per això.

El seu càrrec té data de finalització després de l'1-O o davant la perspectiva d'eleccions a curt o mitjà termini?

Que jo sàpiga, no. La conselleria em pot destituir quan ho consideri oportú, en el moment que m'hagi perdut la confiança. Ara mateix estic en comissió de serveis, cosa que vol dir que quan convingui torno a l'institut,

Quines són les principals problemàtiques que ha trobat?

Bé, fa pocs dies que hi sóc. Estem concentrats en l'inici del curs. Hi ha centres que tenim en obres, ens falten nomenar professors a mitja jornada. Estem molt abocats a aquest tema. L'objectiu màxim és que a l'inici de curs tots els centres puguin començar en condicions normals, favorables.

Quines seran les línies prioritàries a seguir?

Seguir les directrius que ens doni el departament. La meva idea és ser molt proper als centres educatius i a les administracions. A partir d'aquí, recórrer molt ter-ritori per conèixer la problemàtica real de cada centre i de cada població.

Digui'm: en quin estat es troba el territori?

Veig molt dinamisme en tots els centres, amb ganes de col·laborar i que les coses vagin bé.

Tenint en compte el cas de Ripoll, s'han plantejat la preparació d'algun protocol de detecció de casos de radicalització?

Aquests dies se n'està parlant molt, és clar. Es va fer alguna formació el juny i el juliol a directors. Nosaltres haurem de complir el que ens digui el departament, i ara mateix no en sé res més.

Com es plantegen combatre l'estigmatització envers col·lectius com el musulmà a l'escola després dels atemptats?

És una idea personal. Crec que es combat parlant molt amb els alumnes i les famílies, hi ha d'haver molt diàleg. La veritat és que nosaltres encara no n'hem parlat, perquè estem molt centrats en l'inici de curs. Cada centre actuarà en funció del protocol que s'estableixi des del departament.