La filosofia emprenedora ha crescut a la comarca del Berguedà en els darrers anys i cada cop hi ha més persones que volen entrar al mercat amb la seva idea de negoci, o que aposten per deixar el seu lloc de treball per muntar un nou projecte com a empresaris autònoms. L’Agència de Desenvolupament del Berguedà promou diversos serveis per fomentar l’emprenedoria i la creació d’empreses a la comarca. Un d’ells és el Concurs d’Idees Emprenedores, que des del 2012 incentiva el talent creatiu i emprenedor, amb l’objectiu de dinamitzar i promocionar la iniciativa emprenedora al Berguedà. La proposta, que ha celebrat la seva sisena edició, ha servit perquè hagin sortit a la llum 110 projectes. Una bona part s’han acabat materialitzant en una activitat econòmica, i la majoria encara continuen en marxa.

Tal com es desprèn de les dades facilitades per l’Agència de Desenvolupament del Berguedà, de les 110 propostes que s’han presentat al concurs en les seves sis edicions, 69 han optat a la categoria de millor emprenedor, per ser projectes que estaven molt avançats en la seva execució i alguns, també, ja en marxa. La resta, 41, han optat a rebre el premi a la millor idea, per ser projectes en estat de desenvolupament i amb algunes mancances per entrar al mercat. Pel que fa a la categoria d’emprenedor, les dades són molt positives pel que fa a la supervivència dels projectes. De les 69 iniciatives de negoci presentades, un 80% han acabat obrint (un total de 55), i d’aquestes, un 83% continuen funcionant (un total de 46).

Pel que fa a la categoria de millor idea, els resultats no són tan positius, tenint en compte que en molts casos, tot i que la idea té viabilitat, els emprenedors s’han trobat amb dificultats per trobar el finançament necessari per tirar-la endavant. En aquest cas, de les 41 iniciatives presentades, únicament 14 han començat el negoci. La supervivència d’aquestes, però, és alta, ja que únicament 2 han tancat, mentre que el 86% segueixen en peu.

Xifres positives

La directora d’Operacions de l’Agència de Desenvolupament del Berguedà, Rosa Pujols, ha valorat molt positivament aquestes dades de supervivència de les línies de negoci que han passat pel certamen d’emprenedoria, així com també les xifres de supervivència de les empreses a la comarca que consten a l’estudi que realitza la Diputació de Barcelona respecte a les empreses que s’han creat a partir de l’assessorament de l’entitat, i que compara amb la resta de comarques de la província de Barcelona. «En el darrer estudi, publicat a l’inici del 2017, la taxa de supervivència de les empreses del Berguedà és del 79,2% al cap de tres anys per a les empreses creades el 2013 amb l’assessorament i acompanyament de l’Agència de Desenvolupament del Berguedà», ha destacat, 20,5 punts per sobre de la del conjunt dels centres locals de serveis a les empreses analitzats en l’estudi, i gairebé 15 punts superior a les dades de l’estudi publicat en referència a les empreses creades el 2012.

Fomentar l’emprenedoria

Per a Pujols, el certamen ajuda a visualitzar els projectes emprenedors, a compartir idees i valors entre els iniciadors dels projectes, i també a crear xarxa. El certamen, però, no és l’única iniciativa en l’àmbit d’emprenedoria. En aquest sentit, Pujols ha recordat que l’Agència ofereix «suport als emprenedors en la creació i posada en marxa de la iniciativa empresarial, des de l’assessorament en el pla de negoci, la recerca de finançament, ajuts i subvencions, l’oferta d’espais per iniciar l’activitat en el viver d’empreses; passant per accions de capacitació, tallers, formacions específiques com l’Escola d’Estiu per a Persones Emprenedores, els cafès de l’autònom, les càpsules formatives per a personal autònom...; així com les accions de seguiment i programes de consolidació empresarial».

A més a més, per a aquesta institució, l’emprenedoria «és una de línies de treball estratègiques per a l’impuls de la comarca», diu Pujols, i «una prova d’això són els projectes que des de fa anys hem impulsat en escoles i centres de secundària com són el programa Cultura Emprenedora a l’Escola i el Programa Empresa Jove Europea», on participen pràcticament totes les escoles i instituts de la comarca.

Segons la directora d’Operacions de l’Agència, «tot suma», i una de les noves accions en aquesta línia és la de fomentar la relació entre els participants al concurs per crear xarxa. «És una experiència que hem començat a treballar enguany amb els candidats de l’última edició, amb espais per compartir idees, inquietuds, detectar necessitats, establir col·laboracions... Un treball basat a enfortir i donar suport a aquests projectes emprenedors», ha explicat.