L'esfondrament del col·lector que passa per sota de la rotonda de la Patum a la benzinera del passeig de la Pau n'ha danyat un total de 10 metres. La vella claveguera feta de pedra se substituirà per una canonada prefabricada, segons ha detallat a Regió7 Oriol Camps, regidor d'Urbanisme. El responsable municipal espera que avui mateix arribi el material que ja està encarregat per poder dur a termes les tasques necessàries de reparació.

Les causes que haurien provocat aquesta gran ensulsiada són: «l'antiguitat de l'estructura (probablement d'abans de la guerra civil), filtracions al terreny, humitats presents al terreny per si mateix i la càrrega afegida amb l'enjardinament» de la rotonda, segons ha explicat el regidor Oriol Camps.

El responsable municipal no creu que el sòcol i l'estructura del logotip de la Patum tinguin res a veure amb la sobrecàrrega que pot haver causat l'esfondrament, atès que aquest element «està força allunyat del traçat de la claveguera afectada». En uns termes similars s'ha expressat Salvador Vinyes, el creador d'aquest logotip fet d'acer corten. «No passa ben bé per sobre sinó pel costat», ha assenyalat. «Quan ho vam fer, l'any 2010, estàvem molt ben assessorats per tècnics», i destaca que es va construir un sòcol de formigó on es va col·locar l'estructura de la carota d'un sol traç.

Tal com ja va informar aquest diari, un forat a l'interior de la rotonda, que no és plana i a nivell del terra sinó que forma un turonet coronat pel logotip de la carota de ple de la Patum, va alertar els tècnics que passava alguna cosa. A final de la setmana passada es van treure 5 camions de terra i es va poder accedir a l'antiga claveguera que passa per sota. Inicialment es va detectar un tram d'uns 3-4 metres malmès. Llavors l'opció passava per reparar-lo fent nous murs i volta de pedra igual que els que hi havia.

Tanmateix, els tècnics que van inspeccionar el col·lector van detectar unes esquerdes a la volta de la claveguera situades a continuació de la part ensorrada. Per això ha estat necessari treure'n més terra, operació que va obligar a tallar parcialment el trànsit de la rotonda. Un cop completada aquesta part dels treballs que hi duen a terme operaris municipals, s'ha pogut constatar que en total hi ha 10 metres de col·lector danyats, ha explicat el regidor d'Urbanisme.

Ahir es va treballar en el sanejament i «sembla que a partir de d'aquest dijous ja arribarà el material prefabricat per refer el tram de conducte ensorrat», ha explicat el regidor d'Urbanisme.

Una rotonda amb història

La rotonda del passeig de la Pau al costat de la benzinera ha estat notícia en les dues darreres dècades. Primer, perquè no existia. L'any 2000 aquest diari es feia ressò de la inquietud de l'Associació de Veïns de la Font del Ros, que aleshores ja feia una dècada que reclamava solucions per als problemes circulatoris de la cruïlla de la benzinera del passeig de la Pau. L'equip de govern d'aquell moment, una aliança entre CiU i ERC, va apostar per intervenir fent una rotonda experimental.

Així, a final del 2000 es van instal·lar uns blocs viaris de plàstic provisionals que es van col·locar de manera que simulaven una rotonda davant de la benzinera. Els gestors municipals volien comprovar si amb aquesta mesura millorava la fluïdesa en el trànsit i la seguretat viària en aquest indret. La rotonda es va fer a l'espai on ja hi havia una illeta que també s'havia fet per intentar millorar la circulació. La rotonda experimental també va comportar la reordenació dels passos de vianants de la zona.

Els elements (blocs de plàstic) i la senyalització per configurar aquesta rotonda provisional s'hi van posar el desembre del 2000. Al cap de pocs dies d'haver-la creat, els responsables municipals van valorar la prova pilot positivament. La rotonda regulava bé el trànsit i a més els vehicles hi circulaven a una velocitat menor que la d'abans de posar-l'hi. En aquell moment un dels únics problemes que s'havien detectat en aquesta nova rotonda era el mateix que patien altres rotondes de la ciutat, i era que els conductors no sabien circular-hi correctament.

L'abril del 2001 es va anunciar l'inici dels treballs per fer-la definitiva amb l'enjardinament que ara s'apunta com una causa possible de l'ensulsiada. Les obres van començar a principi del 2002 i havien de durar un mes, però es van allargar més de nou mesos. L'eternització de les obres de la rotonda, que van anar a cura de les brigades municipals, va generar polèmica política.

La rotonda fa 55 metres de llarg en el lloc de més longitud i 34 metres d'amplada. No és totalment rodona sinó una mica allargada cap al passeig de les Aubes. El cost econòmic de la rotonda va ser de 117.753 euros. L'obra va incloure la part central de la rotonda i l'entorn, on també es va actuar. Un 30% de la inversió va correspondre a la part central. La despesa més important va ser la dels materials i els serveis, amb un cost de 74.785 euros.