Propietaris de bars, botigues i restaurants de Berga han reclamat al Consell Comarcal del Berguedà que les deixalles es passin a recollir més sovint del que es fa actualment amb el nou sistema del porta a porta estrenat el 4 de novembre.

Professionals consultats per aquest diari han explicat que, sobretot pel que fa a la matèria orgànica, passar dels 7 dies que se'ls recollia fins ara als 4 amb el nou sistema (3 en el cas dels veïns particulars) no és suficient per cobrir les necessitats. Alerten de la problemàtica que suposa haver d'acumular la brossa als seus magatzems, rebotigues o cuines pels risc per a la salubritat que pot comportar i pateixen perquè pensen que de cara a l'estiu amb la calor i l'augment de fermentació dels residus aquesta situació pot agreujar-se. A més, no dona bona imatge l'acumulació de brossa davant de bars, restaurants i comerços. Representants de la UBIC, bars i restaurants es reuniran demà amb responsables del Consell per demanar solucions.

Els grans productors tenen servei de recollida d'orgànica 4 dies a la setmana: el dimarts, el dijous, el dissabte i el diumenge, 2 d'envasos, que són el dijous i el diumenge, 2 de paper i cartrons, que són el dimarts i el dissabte, i el rebuig, el dimecres.

Dolors Marmi, de la carnisseria de cal Catí, exposa que «hem passat una setmana dura, ens sentim impotents perquè, per una banda, hem de fer el reciclatge que comporta tenir les deixalles emmagatzemades i, per l'altra, patim per les inspeccions de Salut». Explica que acumular les deixalles a la rebotiga «provoca risc de contaminació» i que va en contra de les directrius i recomanacions que els fan els tècnics de Sanitat. «Sanitàriament no trobo bé deixar la porqueria dins dels locals», diu Marmi. Demana que les botigues disposen d'àrees amb contenidors on les puguin dur ells mateixos.

També hi ha els problemes d'imatge que genera haver de deixar les brossa davant dels establiments. Ho comenta Josué Huesca, responsable de la botiga de La Sirena del Vall. «Nosaltres generem molt cartró i posar 7 o 8 fardells davant la botiga no dona bona imatge». A més, en el cas de la recollida del dissabte, el cartró s'ha de treure en un horari diferents dels altres dies (que és a les 10 de la nit), a les 2 de la tarda. Huesca diu que de cara a Nadal, quan la producció de cartró es multiplicarà, aquesta problema serà pitjor.

«No és correcte que la freqüència de la recollida sigui tan llarga», explica a Regió7 Jordi Millan, propietari de la cocteleria i restaurant Glaç. Ha explicat que no va bé haver d'acumular la brossa «sobretot l'orgànica i els envasos, que és el que té més risc quant a salubritat» a les cuines. «Fins ara, després de cada servei ho trèiem tot i netejàvem. Ara, com ho he de treure tot si tinc les deixalles a la cuina?», es pregunta. Millan diu que els nous locals, per llei, ja estan obligats a tenir una sala de residus. Els establiments que ja existeixen no en disposen i això fa que les deixalles «s'amunteguin a la cuina». I es pregunta què passarà a l'estiu quan les terrasses estiguin plenes de gent i hagin de treure els cubells de les deixalles.

Jesús Yuste, del bar Tutxi, també reclama que es reculli la brossa més sovint. Malgrat que té espai a la seva cuina, no té cubells prou grans tot i que els ha reclamat. Especialment problemàtica és l'orgànica perquè en genera molta, així com d'envasos.

Els grans productors de deixalles orgàniques com les fruiteries com Casa Ametller demanen més dies de recollida. L'encarregada de l'establiment, Aida Fernández, ha explicat que han demanat més cubells i lamenta que abans del porta a porta tinguessin 7 dies de recollida i ara, en canvi, 4. «A l'hivern amb el fred no passa res però ens fa por de cara a l'estiu, que amb la calor hi pot haver pudor i mosques».

Per la seva banda, Toni Barat, president de l'Associació d'Hostaleria i Turisme del Berguedà, ha dit que «en general el servei va bé, la gent està mentalitzada que cal reciclar», però apunta que hi ha coses que s'han de millorar.

L'altra cara de la moneda són botiguers que estan plenament contents amb el servei, com Lluís Toran, de la Xarcuteria Rossell.