28 de novembre de 2018
28.11.2018

DEBAT | LA REALITAT DE LA CATALUNYA CENTRAL


L'aprofitament del bosc per incentivar vocacions científiques entre els joves

Quaranta alumnes de l'institut de Gironella comparteixen projecte educatiu amb set països més

28.11.2018 | 11:00
Estudiants del projecte

Incentivar vocacions científiques entre els joves tot descobrint la ciència i la tècnica més propera, la del dia a dia i sortint de les aules, i, a la vegada, trobar noves metodologies pedagògiques que facin créixer aquest interès per la ciència entre els adolescents. Són els objectius que busca el projecte europeu Erasmus+ Open Science Schooling que des del curs passat està en marxa a l'institut Pere Fontdevila de Gironella. Juntament amb l'Exploratori de Recursos de la Natura de la Universitat Politècnica de Catalunya, són els participants catalans del programa conjuntament amb estudiants de Romania, Portugal, Grècia, Polònia, Lituània i Israel, i sota la coordinació de Finlàndia.

Dolors Grau, codirectora de l'Exploratori de Recursos de la Natura, explicava  la importància de projectes com aquest, «que permeten als joves descobrir que la ciència és un element important que forma part del dia a dia de les persones». Després d'una primera part del projecte -el curs passat- que va servir d'observació i coneixement de l'entorn proper a nivell tècnic i científic, amb sortides al bosc, visites a empreses o a equipaments, aquest curs els alumnes ja estan treballant en projectes a partir de l'eix principal que han escollit: els recursos naturals del bosc i el seu aprofitament. «Un tema molt relacionat amb la nostra comarca i vinculat a la tipologia d'empreses que hi tenim», ha afegit.

Des de fa unes setmanes, els prop de 40 alumnes de quart d'ESO del centre estan treballant, per grup, en diverses iniciatives. «S'han plantejat una sèrie de reptes que han d'anar desenvolupant», expliquen Josep Marmi i Dolors Marina, dos dels professors que participen al projecte. Entre les propostes, hi ha la creació d'una petita caldera de biomassa, amb la reproducció d'una maqueta a escala; l'aprofitament de les plantes aromàtiques per a l'elaboració de cosmètics naturals; o la creació d'una cooperativa per a la comercialització de productes que provenen dels boscos. «En tots ells hi ha un procés d'aprenentatge que relaciona continguts científics amb altres matèries i coneixements», destaquen. Per exemple, les conclusions s'han d'escriure en anglès, ja que tots els resultats es comparteixen periòdicament amb els alumnes de la resta de països que participen al projecte.

Al llarg d'aquests 30 mesos de durada del programa educatiu, els joves tenen la possibilitat de visitar altres centres d'Europa per intercanviar punts de vista sobre els coneixements que van adquirint. Gironella va acollir una de les trobades el curs passat i diversos estudiants berguedans ja han participat o participaran en aquestes reunions. Per al director de l'institut, Salvador Cardona, és un projecte atractiu «per intentar que els joves no es perdin a l'hora de fer ciència, ja que en els propers anys es necessitaran perfils científics per ocupar llocs de treball», ha apuntat.


Sessions setmanals combinades amb tallers i visites

La quarantena d'alumnes de quart d'ESO que formen part del programa realitzen sessions setmanals dedicades exclusivament al desenvolupament dels seus projectes. Per altra banda, al llarg del curs s'organitzen altres activitats, com per exemple, les visites que s'han realitzat a empreses de la comarca per conèixer el paper que hi té la ciència i la tècnica. Per altra banda, els joves també participen en xerrades i tallers que proposen des de l'Exploratori dels Recursos de la Natura, com per exemple, la de l'investigador del Centre Tecnològic Forestal de Catalunya, Eduard Busquets. Els estudiants també treballen el projecte de manera transversal en d'altres matèries que imparteixen.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Quan serà Patum 2018

La Patum 2018

Tot sobre la festa de Corpus. 

 

L'últim El més llegit