Avui s'acaba el termini perquè els particulars presentin al·legacions al projecte per ampliar la carretera C-16 de Berga a Bagà que promou el departament de Territori i Sostenibilitat. I el dia 25 s'acabarà el de les administracions. Justament disposar de més temps per analitzar aquesta proposta és una de les peticions que ha fet Miquel Sitjà, president de la Demarcació de les Comarques Centrals del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya al Govern. Aquesta col·lectiu ha tramès al conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, un seguit de consideracions sobre el projecte d'ampliació de l'autovia C-16 de Berga a Bagà amb l'objectiu de millorar-lo tot i que no preveu presentar-hi al·legacions.

El col·lectiu exposa que el projecte és «tècnicament complex, molt elaborat, i que per la seva importància per a la comarca del Berguedà mereixeria disposar de més temps per a la seva anàlisi, i segurament d'un debat previ més extens i amb una àmplia participació del territori, que segur que enriquiria la solució final». Fa una valoració general de la proposta «positiva pel que fa a la millora de la capacitat de la via, i en la millora de la seguretat en redissenyar-se els 15 enllaços del tram a diferent nivell, així com per l'esforç tècnic per adaptar el traçat a la complexa topografia».

Amb tot, asseguren que se'ls generen dubtes «sobre si les actuacions plantejades seran compatibles amb un futur desdoblament real, amb les seves vies de servei complementàries». Apunten que els trams amb el tercer carril reversible «haurien de tenir estudiada la seva viabilitat d'ampliació a dos carrils per cada sentit en el futur, per tenir la seguretat que les actuacions plantejades són compatibles i amortitzables com a primera fase del desdoblament efectiu».

En aquest sentit manifesten que «el projecte de desdoblament real hauria de plantejar-se en la ambició d'un eix E-9 fins al túnel del Pimorent, buscant la complicitat francesa d'aquesta infraestructura estratègica». I manifesten que «fer un nou túnel, en lloc d'ampliar els actuals, en dues de les actuacions, aniria en aquest sentit, sempre que es garanteixi la possibilitat de desdoblament en aquest vessant del Llobregat».

La delegació a la Catalunya Central del Col·legi d'Arquitectes apunta que «la inversió pública plantejada [178 milions d'euros] comporta indirectament la millora de servei i per tant del negoci de les empreses concessionàries. Però es preveu un cofinançament, o una reducció dels terminis de les concessions de la C-16 i del túnel del Cadí?», es pregunten.

Impacte a Berga i el Collet

En relació amb els accessos als municipis, el Col·legi d'Arquitectes es mostra crític amb l'enllaç de proposta que els tècnics redactors dle projecte fan per a Berga Centre tal com ja va fer l'Associació Comarcal d'Empresaris del Berguedà (Aceb) i també van traslladar al conseller Calvet. A la proposta de nou enllaç de Berga Centre es modifica l'actual gir a l'esquerra davant de l'institut Guillem de Berguedà «per una doble rotonda a banda i banda de la carretera, i un pont per sobre d'aquesta. La proposta provoca uns talussos molt grans, i un impacte en la futura trama urbana de Berga inadequat».

A més, el Col·legi d'Arquitectes troba «desencertat el nou accés a Casampons, en preveure una nova via sobre un carrer estret, en un revolt complicat». També indica que aquest nou enllaç «no encaixa amb allò previst pel planejament vigent (POUM), i imposa una solució impròpia d'un sòl urbà i gens integrada, ni a nivell topogràfic, ni a nivell del sòl residencial. Berga no es pot permetre perdre un accés centre, però cal una millor solució, atès que la proposada no és la indicada».

Un altre dels accessos que el Col·legi d'Arquitectes veu amb preocupació és al Collet a Guardiola de Berguedà, «on es pretén ampliar el túnel existent amb el perill que en aquest turó hi ha el castell de Guardiola de Berguedà», un patrimoni declarat Bé Cultural d'Interès Nacional, i «els dos ponts medievals-romànics sobre el riu Llobregat i del riu de Saldes. En els recorreguts d'entrades i sortides proposats en aquest enllaç no s'ha considerat la zona urbana del Collet, i la seva connexió amb el nucli urbà de Guardiola de Berguedà , així com tampoc s'han considerat els camins ramaders existents, i es crea una barrera a banda i banda de la C-16».

Aquestes mancances dels enllaços esmentats «són representatives del marge de millora que encara té el document presentat, a partir de la participació dels tècnics del territori, i es podrien fer extensives a altres enllaços».