La Plataforma Salvem Coll de Pal ha demanat que es retiri del procés d'exposició pública el pla director urbanístic de les Vies Blaves del Llobregat, el Cardener i l'Anoia. Aquest és un projecte que promou la Diputació de Barcelona. Es tracta d'una iniciativa per fer transitables 300 quilòmetres de les les lleres del riu Llobregat des del seu naixement a Castellar de n'Hug fins a la desembocadura així com el Cardener i l'Anoia i té un pressupost del 60 milions d'euros.

Representants de la plataforma berguedana han explicat aquest dimecres que demanen la retirada del pla «fins que els nous ajuntaments s'hagin constituït» perquè tinguin temps de consultar la paperassa. Hèctor Aranda, un dels portaveus de la plataforma, ha explicat que el procés d'exposició pública d'aquest projecte s'ha fet coincidint amb la campanya electoral de les eleccions del 26 de maig. De manera que els govern sortints no hi hauran presentat al·legacions i els nous no tindran temps suficient de revisar un expedient voluminós. «Està fet amb tota la barra del món perquè cap ajuntament prendrà partit » en un període electoral.

Salvem Coll de Pal ha presentat quatre al·legacions al pla esmentat que fan referència al Berguedà el seu àmbit d'actuació. La plataforma denuncia que els promotors «fan una reserva excessiva de sòl». Inicialment s'havia anunciat que es faria una reserva de sòl per aquesta via de 3 metres però el pla preveu reservar-ne 10. Aranda ha explicat que ho consideren «excessiu» i que pot afectar «moltíssimes finques». I que al Berguedà, 83 quilòmetres de la via blava transcorren per sòl de protecció especial.

La plataforma també s'oposa al cobriment del canal industrial tal i com preveu el pla entre el Collet de Guardiola de Berguedà i Cercs. Es tracta d'un element catalogat i la plataforma ho rebutja. Hèctor Aranda ha explicat que el propi pla, preveient la dificultat i el cost de cobrir el canal, proposa una alternativa anomenada camí blau entre el Collet i Sant Corneli passant per un sender de gran recorregut per la zona de Sant Climent de la Torre de Foix i el Jou. Tanmateix, el pla deixa oberta la porta per cobrir el canal en el futur. Per això, l'entitat demana que «s'elimini l'opció de tapar el canal». Salvem Coll de Pal proposa com alternativa que s'arrangi el camí ramader que «es va fer malbé els anys 90 quan es va construir la C-16» llavors C-1411. Aranda ha dit que en el tram entre Castellar de n'Hug i la Pobla sí que s'ha respectat el camí ramader recordant que són vies protegides per llei. «Per nosaltres és una prioritat» ha apuntat.

El risc geològic és un altre del punts negres que veu la plataforma al pla de les Vies Blaves. Concretament el tram que transcorre entre Guardiola i Cercs per l'antiga C-1411, a tocar de la casa del Comte de Fígols, a l'esplanada de les mines de la Consolació fetes d'estèrils de l'explotació que va esllavissar-se a finals dels 90 del segle passat. I que ha viscut altres despreniments. La plataforma proposa que la via blava en aquest punt passi de Malanyeu cap a La Nou

Hèctor Aranda ha dit que «fer un camí urbà al mig de muntanya no té sentit». I ha denunciat que la via blava que es proposa «no es tracta d'un sender de gran recorregut sinó d'una via verda i no és necessari» ha indicat. Hi ha afegit que el projecte «no s'ha explicat bé als municipis» perquè «no es parla del cost ambiental tal i com es planteja al pla director urbanístic». Per això iniciaran una ronda de converses amb els ajuntaments per informar-los. Aranda ha criticat que «l'opinió de tot el territori» per redactar aquest pla. I que als representants municipals «només» se'ls ha explicat «els avantatges».