El Consell Comarcal del Berguedà. Si aquest octubre el conseller de Medi Ambient, Vicenç Linares explicava a aquest diari que el Consell estava estudiant implantar-hi els contenidors normals amb targeta (vegeu Regió7 del 31 d'octubre), ara, finalment, s'ha optat per aquest nou model que ha de permetre un major control i la personalització del servei.

L'anterior previsió del govern comarcal consistia en la creació de 85 casetes de fusta als 19 municipis que no fan el porta a porta amb un cost d'1,9 milions d'euros. Es preveia que aquestes casetes s'obrissin amb una clau d'accés de cada usuari. Un cop obertes ja es pot abocar la brossa a l'interior dels contenidors de les diferents fraccions. Un sistema igual que el de les actuals illetes d'emergència que tenen en servei els 12 pobles on es fa el porta a porta.

El nou model en estudi encara no se sap quan costarà (es preveu que costi més dels 1,9 milions previstos fins ara) ni tampoc quan s'implantarà segons ha explicat aquest dimarts, el conseller Vicenç Linares en la presentació dels resultats del porta a porta i també de com es farà la gestió dels residus en els municipis on no s'aplica aquest sistema, que ha fet juntament amb el president Josep Lara.

L'objectiu és evitar el turisme de deixalles: persones que no tiren les deixalles a les casetes on els toca sinó que les deixen en municipis on encara hi ha contenidors convencionals de lliure accés. Aquesta és una problemàtica que s'ha detectat amb l'aplicació del porta a porta però que no és un problema exclusiu del Berguedà. Vicenç Linares ha explicat que han optat per aquest model «perquè permet un major control i personalització». Aquestes illes són fetes a base d'un model de contenidors més compactes (mòduls) que es posaran de costat perquè els veïns puguin llançar-hi les diferents fraccions. Aquests mòduls tenen unes boques (bústies) i l'usuari hi podrà abocar la seva brossa amb una targeta personal que l'identificarà.

El conseller de Medi Ambient i el president comarcal han explicat que aquest model d'illetes ecològiques automàtiques també es farà servir per canviar les actuals illetes d'emergència. Amb aquest sistema l'usuari obre amb una clau la porta del recinte però té lliure accés als contenidors de l'interior on pot abocar-hi el que li sembli. Això no permet saber ben bé qui hi aboca cada usuari. I l'objectiu del Consell és poder controlar al màxim la generació de deixalles dels berguedans perquè a mig termini es puguin aplicar polítiques que afavoreixin la reducció de generació de residus.

En aquest sentit, el president del Consell Comarcal, Josep Lara, ha destacat el fet que ja actualment la comarca compleix els objectius fixats per la Unió Europea pel 2025 d'assolir un 55% de reciclatge dels residus. Tal i com ha informat aquets diari al seu dia, amb l'aplicació del porta a porta a 12 municipis entre els quals Berga, la comarca , en el conjunt dels seus 31 municipis ha assolit un índex de reciclatge del 64%. I si es compta només el dels 12 pobles on es fa el porta a porta del 83%.

Josep Lara i Vicenç Linares han detallat que per pagar el nou model de gestió de residus als 19 municipis berguedans que falten esperen comptar amb ajudes del Puosc i del Feder.

Tal i com ja va informar aquest diari el 31 d'octubre, el Consell Comarcal del Berguedà posarà a concurs la gestió de les tres deixalleries fixes que hi ha a la comarca: la de Berga, la de Puig-reig i la de Puig-reigGuardiola de Berguedà. En aquesta licitació també s'hi inclourà el servei de la deixalleria mòbil. A més, també es posarà a concurs públic la gestió de la recollida de deixalles de gran volum per als pobles que fan el porta a porta. Actualment, només s'ofereix aquest servei als 12 municipis on es realitza aquest sistema de recollida.