Per anar des de Guardiola fins a Berga es tarda habitualment uns 20 minuts en cotxe per la C-16, però el temps es pot multiplicar per cinc en cap de setmana d'hivern per la quantitat de gent que puja i baixa de la Cerdanya. Els veïns del Berguedà n'estan tips i, per això, fa anys que reclamen el desdoblament de la via. Una petició que s'havia de fer realitat a finals d'aquest any, ja que hi havia el compromís del Govern de licitar les obres durant l'últim trimestre. Ara, el fet que l'obra no estigui inclosa explícitament en els pressupostos de la Generalitat ha causat malestar a la comarca. Tot i això, la conselleria de Territori reafirma el seu compromís amb l'obra, i atribueix l'endarreriment a les al—legacions que s'han fet, 27 en total.

"És horrible. És cada cap de setmana, és indignant i els qui vivim aquí ja no podem sortir del poble el diumenge perquè no et deixen ni incorporar-te a la carretera, et veuen i encara s'enganxen més al cotxe del davant per no deixar-te passar". L'Elena Sànchez és veïna de Cercs i, com molts altres veïns del Berguedà, cada cap de setmana d'hivern pateix les cues que es formen a la C-16 degut a la gent que puja i baixa de la Cerdanya.

El territori fa anys que reclama el desdoblament de la via, una obra que ja fa anys que es promet i que ha anat passant de legislatura a legislatura. Fa poc més de dos mesos, el conseller de Territori, Damià Calvet, es va comprometre a iniciar la licitació de l'obra a finals d'aquest 2020, però les al—legacions del projecte, 27 en total, han fet endarrerir-la i ara el projecte no té data.

Des de la conselleria de Territori reafirmen el compromís del Govern amb l'obra i atribueixen el retard a les al—legacions, especialment la de Berga, que suposaria un canvi important en el traçat, ja que l'Ajuntament demana soterrar la via, que al seu pas per la capital seria de 4 carrils, des de la Guàrdia Civil fins al Túnel de Berga.

Un projecte innovador

El projecte preveu desdoblar una vintena de quilometres, des de Berga fins a Bagà. De Berga fins a Cercs es preveuen quatre carrils, i de Cercs fins a Malanyeu hi haurà el sistema del tercer carril reversible, que comptarà amb una barrera mòbil, un sistema innovador i pioner a l'Estat Espanyol i pràcticament a Europa.

Es tracta d'una barrera que separa els carrils de circulació en funció de les necessitats del trànsit mitjançant una màquina de transferència. La màquina agafa la barrera i la trasllada mentre va circulant a uns 15-20 km/h. Aquesta maniobra s'efectua en el sentit on es tanca el carril i, en condicions normals, en horaris de poc trànsit. Després, de Malanyeu fins a Bagà, la carretera tornarà a ser de quatre carrils. El projecte suposa una inversió estimada d'uns 178 MEUR.