L’Associació Pro Disminuïts Psíquics del Berguedà ha aconseguit deixar enrere la greu crisi econòmica que va posar en entredit el seu futur gràcies a la suma d'esforços del territori. Tot i que l’entitat no està del tot sanejada, la continuïtat del projecte de suport a les persones amb diversitat funcional del Berguedà està garantida.

En una roda de premsa de balanç de la situació de l’APDPB celebrada aquest dilluns, la presidenta i la gerent de l'associació han assegurat que el suport de les persones i les institucions del Berguedà ha estat clau per revertir la situació. Les ajudes econòmiques dels Ajuntaments i del Consell Comarcal, a més de les d’empreses i particulars, s’han sumat a la reorganització interna de l’associació per aconseguir uns resultats que ara per ara asseguren el futur d'una entitat que atén més de 400 persones de la comarca a través dels diferents serveis que ofereix.

La presidenta de l’associació, Cecília Camprubí, ha explicat que «el futur era molt incert. S’havien de reorganitzar moltes coses i sobretot el que feia falta era finançament. Es va demanar la implicació del territori i la veritat és que va haver-hi molt bona resposta». El Consell Comarcal i els ajuntaments del Berguedà van firmar un conveni per aportar més de 200.000 euros a l’entitat. Dins d’aquests diners, hi ha una part que l’ens comarcal dedica a pagar la gerència de l'associació. 29 dels 31 ajuntaments de la comarca van acceptar la proposta de l'ens. Josep Lara, president del Consell Comarcal, ha assegurat que «un any després podem dir que ens sentim molt orgullosos. És una entitat que s’ho mereix. No hem sortit del pou, però estem apunt d’arribar a la sortida, i això és el que necessitava aquesta comarca perquè l'associació dona un servei vital».

Amb l’aportació del Consell Comarcal més les donacions de particulars, l’Associació Pro Disminuïts Psíquics del Berguedà va aconseguir uns beneficis de 177.293,17 euros l’any 2019, mentre que el 2018 les pèrdues havien estat de 338.854,84. Ester Comellas, gerent de l’APDPB ha exposat que «hem d’agraïr les aportacions ja que sinó no podríem estar aquí. Aquests diners s’han destinat íntegrament a pagar deute amb els treballadors i aquests sis mesos de sou de gerent. La situació actual és molt millor que la de fa un any, però tot i així encara ens queda un llarg recorregut, ja que encara tenim un deute pendent de refinançar en el que estem treballant».

Un any després, l’associació ha aconseguit reestructurar l’entitat, professionalitzar la gestió, tenir tots els comptes clars i ajustar despeses per evitar pèrdues. La suma d’accions ha fet que no s’hagin hagut d’acomiadar cap dels 140 treballadors, entre les quals hi ha 60 persones amb discapacitat intel·lectual. «Com a entitat estem contents d’on estem ja que sembla que ens n’estem sortint. Però no ens quedem amb això. No és només arribar a sanejar l’entitat i quedar-nos aquí, volem ampliar i donar serveis que ara mateix no tenim. Tot això necessitarà implicar la societat, la comarca, i que ens donin un cop de mà. S’ha de treballar molt, s’ha de lluitar molt, no és un futur claríssim, però pensem que si seguim amb aquesta tònica podem tenir-lo», ha dit Camprubí.

Finalment, de cara als pròxims anys, des del Consell Comarcal es vol potenciar l’ajuda i el treball en xarxa amb totes les entitats del tercer sector per tal d’afavorir-ne la viabilitat, per mitjà de l’ús de les clàusules socials o l’ús de la contractació reservada adreçada a centres especials de treball, empreses d’inserció.