La previsió de pluges ha fet la guitza a les gangues de Berga Comercial, que s'han acabat dividint en dues, unes a l'interior, aquest cap de setmana, i les altres a l'exterior, el proper. Tot i això, gran part dels botiguers van treure part de la seva oferta a les portes dels locals, per atraure els clients. Uns clients que van més cars de veure que mai, a l'inici de la recuperació de la crisi del coronavirus. Mentre el sector de l'alimentació «ha sortit reforçat tant per qualitat com per la proximitat, i ha fidelitzat molts clients, el sector de moda i serveis va estar tancat i ha patit molt», explica el president de Berga Comercial, Xavier Orcajo.

El responsable adverteix que els preocupa molt «la descapitalització de la comarca», és a dir, que hi ha molta gent que cobra diners al Berguedà i el gasta fora, i assegura que el futur del sector de serveis i moda «és negre». «Necessitem eines del segle XXI per modernitzar els comerços i ser atractius, alhora que calen dues eines molt importants: que el ciutadà sigui el protagonista dels eixos comercials i un marketplace».

D'una banda, creu que cal que «el ciutadà passegi pel centre» i això passa per «fer carrers de vianants, embelliment de l'eix comercial, adequar normatives? i reforçar-ho amb una agenda d'oci i una agenda cultural potents». D'altra banda, un marketplace que digitalitzi el comerç, no pensat com una compra en línia, sinó com «un aparador de la compra, on veure què ofereix cada comerç». «La gent ha de saber què hi ha al costat de casa», afegeix. Mentre la part urbana requereix «molts diners», el marketplace pot ser una realitat més aviat.

Es tracta d'un element molt important per evitar l'envelliment. «L'edat dels comerciants és molt alta i, si no fem el gir, ens trobarem un problema molt greu: d'aquí a 10 anys estaran totes les persianes abaixades», argumenta. El responsable de l'entitat creu que la digitalització ja va molt tard, i que aquesta proposta s'hauria pogut començar a treballar ja al maig, a l'inici de la pandèmia a casa nostra, però «l'administració és lenta». Ara, «la campanya de Nadal perilla perquè no estem digitalitzats, no estem preparats. Comerç i covid no fan vacances, però l'administració sí».

El president de Berga Comercial explica que «és imprescindible que sigui públic i estigui lligat al tercer sector», per la qual cosa ho han treballat amb el Consell Comarcal i amb l'Ajuntament de Berga: «El pressupost no és gaire alt, ara fa falta que l'administració s'ho cregui i consideri que la feina que estem fent val la pena».

En la línia del que explica Orcajo, la propietària de calçats Montserrat, Montserrat Soler, veu amb molt pessimisme el futur del negoci. «La cosa va malament, anem cap a carregar-nos el comerç petit, ho tenim molt malament perquè ens estan apallissant amb la venda en línia», argumenta. Les setmanes després del confinament amb «força feina» van ser un miratge, i al juliol i a l'agost han caigut les vendes. Soler explica que intenten resistir amb «les seves úniques armes», que són «un servei molt personalitzat i l'especialització», després de més de cent anys de negoci.

Més optimista és la propietària de la botiga de moda Els Plens, Neus Rius, que, tot i el «sobreesforç» amb les mesures de seguretat i higiene que han hagut d'implementar, enfoquen una tardor «amb millors perspectives» que no pas la primavera i estiu i espera una campanya de Nadal «forta», «on la gent surti més al carrer». Pel que fa a vendes, al maig i al juny la caiguda va ser de més del 50% de mitjana, i al juliol i a l'agost un 20% menys de mitjana. «S'ha donat prioritat a les primeres necessitats», afirma.