La dinamització del comerç local serà el motor de la Fira de la Puríssima de Gironella 2020. La pandèmia de la covid-19 ha fet que la tradicional celebració gironellenca hagi d’apostar per un format absolutament diferent i pensat per beneficiar a les botigues del poble. Enguany no hi haurà parades ni tampoc el clàssic tast de blat de moro escairat al casc antic, però el dia 8 de desembre tots els comerços de Gironella estaran oberts i aquells que hi decideixin realitzar una compra tindran premi.

L’Ajuntament de Gironella regalarà un paquet de blat de moro escairat cru a les persones que presentin un tiquet de compra d’aquell mateix dia en alguna botiga del poble i de qualsevol valor econòmic. Cada paquet de blat de moro escairat tindrà un codi QR que dirigirà a un web on els vilatans podran consultar receptes per cuinar aquest ingredient tan tradicional. Posteriorment, el consistori gironellenc té la intenció de que els resultats culinaris de cada persona es publiquin a les xarxes socials amb el hasthag #purissimagironella20 per optar a un premi de productes de L’Escairador de Cal Rosal i una visita guiada a les seves instal·lacions de Cal Rosal, on s’elabora blat de moro de manera tradicional.

Santi Felius, regidor de promoció econòmica de l’Ajuntament de Gironella, ha explicat aquest dimecres durant la presentació de la fira que «l’acumulació de gent als carrers fa impossible aquesta celebració tal i com la fèiem els altres anys, però el que no volíem era renunciar-hi. Les botigues estaran obertes a l’Avinguda Catalunya i hem volgut potenciar el comerç local».

Amb aquest nou format innovador, Gironella pretén mantenir l’essència de la celebració però també reforçar un dels sector més tocats per la covid-19, el comerç. «El format del blat de moro escairat també serà completament diferent, ja que el que fèiem altres anys és absolutament impossible. Volem seguir potenciant aquest producte i ja que no el podem donar cuinat, volem intentar que la gent el cuini a casa seva», ha dit Felius.

La tercera iniciativa relacionada amb la dinamització comercial i la Fira de la Puríssima és un aparador virtual que l’Ajuntament de Gironella ha ofert als comerços de la vila per anunciar els seus producte. «La gent podrà entra al web i clicant sobre cada artesà se’ls redirigirà al seu lloc web», ha exposat el regidor Felius.

El tradicional concurs de pessebres que es realitzava cada any a l’església vella de Gironella també ha canviat de format. Enguany els pessebres s’han repartit per tots els comerços del poble i s’exhibiran per separat als aparadors. «Hem pensat que aquesta també era una bona manera de que la gent visiti més les botigues de Gironella. Hi ha 37 pessebres repartits per tot el poble», ha dit Núria Masforrol, presidenta de l'Associació de Comerciants de Gironella.

Paral·lelament a la fira, aquest cap de setmana es dona el tret de sortida a la campanya de Nadal de promoció del comerç local, «Gironella, la teva botiga». L’Ajuntament oferirà 20 euros en vals de descompte a cada unitat familiar del municipi, que es podran bescanviar fins el 31 de gener. Per obtenir els vals els ciutadans hauran de presentar un o més tiquets de compra d’un valor total de 20 euros feta als establiments adherits a la campanya, i se’ls entregarà un talonari amb 4 vals de 5 euros de descompte.

Cada talonari tindrà dos vals de color vermell, que requereixen una compra mínima de 15 euros, i dos de color gris, que requereixen una compra mínima de 25 euros. Santi Felius ha explicat que "d’aquesta manera s’hi poden sumar els comerços amb productes a preu més baix, però també els comerços amb productes que tenen un preu més elevat".

Els talonaris s’entregaran els dies 5, 12, 19 i 2 de gener de 10.30h a 13.00h, i el dia 29 de gener, de 17.00h a 20.00h al Local del Blat. Per recollir el talonari serà indispensable presentar el DNI/NIE.

David Font, alcalde de Gironella, ha explicat durant la presentació que l’Ajuntament destinarà uns 43.000 euros en vals de descompte, però que arran de l’efecte multiplicador que tindran els vals es calcula que amb la campanya es farà un injecció d’uns 250.000 euros als comerços del municipi.