Vallcebre millorarà la mobilitat amb la regulació del trànsit i l’aparcament

L'Ajuntament disposa d'un estudi de la Diputació per ordenar la mobilitat al poble

Nucli urbà de Vallcebre

Nucli urbà de Vallcebre / Arxiu particular / Jordi Lapuente

Redacció

L'Ajuntament de Vallcebre vol millorar la mobilitat al nucli urbà seguint els principis de mobilitat sostenible. Ara, disposa d'un estudi de la Diputació de Barcelona que analitza les principals problemàtiques de mobilitat i aparcament que té aquesta petita població de l'alt Berguedà, amb 258 habitants censats.

La finalitat del treball ha estat regular el trànsit i les zones d’aparcament amb l’objectiu d’oferir places d’aparcament als visitants i evitar els aparcaments indeguts. L’estudi també marca itineraris segurs i còmodes per als vianants, especialment entre els principals pols generadors de mobilitat, així com una ordenació i regulació de la circulació, tant de turismes com també dels autobusos que han d’accedir a l’edifici multifuncional i alberg de Vallcebre.

A partir d’aquesta anàlisi, el treball proposa un conjunt de propostes per millorar la mobilitat del nucli urbà, marcant-se un horitzó per als propers sis anys. S'actuaria en tres àmbits concrets del municipi: la cruïlla de la carretera BV-401 i el carrer Major; la plaça del Roser i de la plaça Països Catalans; i l’àmbit del carrer Major i entorn de l’edifici multifuncional i alberg.

Àmbit de la cruïlla de la carretera B-401 i el carrer Major

El punt de la cruïlla de la carretera B-401 i el carrer Major es considera com el centre del poble, on s’hi ubiquen dos restaurants i un establiment comercial. També són els dos carrers principals que permeten donar accés en vehicle privat i a peu a la resta de carrers i equipaments del municipi.

Les actuacions proposades en aquest àmbit es basen, principalment, en un pas de vianants elevat que facilita el creuament de la travessera de la carretera i que connecta els dos restaurants. Així, davant de l’establiment comercial s’hi ubica una zona de càrrega i descàrrega amb l’objectiu d’evitar l’aparcament indegut a sobre de la vorera de les persones que van a fer compres.

En aquest espai, al costat del campanar s’habiliten places d’aparcament per a persones amb mobilitat reduïda i per a vehicles elèctrics, i se senyalitzen correctament les places d’aparcament al costat de la carretera a l’entrada del poble. Així mateix, amb l’objectiu de facilitat la mobilitat a peu, també es crea un espai de prioritat de vianants a l’entroncament del camí Ral, on comença l’itinerari a peu cap a la zona de l’alberg. A mig termini es preveu, també, la creació de dos aparcaments de dissuasió a l’entrada del municipi que permetin descongestionar l’aparcament en la pròpia cruïlla.

Àmbit plaça del Roser i plaça Països Catalans

A l’àmbit de la plaça del Roser i de la plaça Països Catalans, on es concentren equipaments com l’escola, el dispensari mèdic, el casal dels joves i un comerç, així com espai on s’hi organitzen diverses activitats socioculturals, l’estudi proposa la millora de les voreres davant del dispensari mèdic, ampliant la vorera i creant orelles en el pas de vianants.

Per tal de potenciar l’espai com un punt de trobada social, es preveu que els caps de setmana es pugui tancar a la circulació de vehicles i es prohibeixi l’aparcament en aquest punt. Així mateix, per tal d’oferir una alternativa d’aparcament quan es tanqui el carrer, s’habilita la plaça dels Països Catalans, situada a pocs metres, com a espai d’aparcament per als visitants.

Àmbit carrer Major i edifici multifunicional i alberg

Pel que fa la zona del carrer Major és el vial principal d'accés cap al nord del municipi i, també, a l'edifici multifuncional i alberg (equipament que actualment no es troba a ple funcionament, però s’espera que vagi recuperant activitat al llarg dels propers mesos).

Actualment el carrer Major és un vial de doble sentit i aparcament a cada costat. Com que l’amplada de calçada és d’uns set metres, en alguns casos es podria complicar el creuament de vehicles grans com els autobusos. Per això es regula l’aparcament d’aquest carrer a un sol costat, canviant de costat de manera alternativa i creant una petita xicana que també permet reduir la velocitat dels vehicles, però s’hi manté el doble sentit de circulació.