Festa tradicional
Per al fallaire més veterà, «la Fia-faia és un sentiment que es porta a dins»
Llorenç Pedrals, de 90 anys, en fa 23 que baixa amb una faia des de la muntanya del Siti i aquest dimarts va encendre les faies infantils que es van cremar al balcó de l’Ajuntament

La Fia-faia de Bagà ha recuperat la tradició que es va perdre després de la Guerra Civil de cremar faies petites des dels balcons de casa, per part dels infants. Simbòlicament, dotze nens i nenes de segon de primària de l’escola Galceran de Pinós de Bagà han cremat aquest dimarts sis faies des del balcó de l’Ajuntament. La primera l'ha encès Llorenç Pedrals, el fallaire més veterà en actiu, de 90 anys, que cada any, des del 2001, baixa amb una faia des de la muntanya del Siti.
Aquest dimarts, a més, ha pujat al balcó del consistori amb un llantió i ha estat l’encarregat d’encendre la primera faia infantil. Ha representat un relleu generacional emotiu per als assistents a la plaça Catalunya, que esperaven amb ganes poder cremar la seva faia, igual que els baganesos i visitants que omplien la plaça Porxada. El foc de les torxes vegetals han il·luminat la nit de Nadal, tant a Bagà com a Sant Julià de Cerdanyola.
A Bagà, se n'han cremat unes 800, segons els càlculs de l’alcalde de Bagà, Lluís Casas: «A la baixada hi han participat més de 200 faiers i un cop a Bagà se n’han encès unes 600 més». Una xifra elevada que demostra que la festa és un bon reclam per a baganesos i visitants i per a petits i grans. La festa té el futur garantit: «Els nens i joves són el futur, i viuen la festa amb passió. Tenim Fia-faia per molts anys», assegura Llorenç Pedrals, emocionat després d’haver participat un any més a la Fia-faia: «És un sentiment que es porta a dins».
Subscriu-te per seguir llegint
- Quatre agents ferits i quatre detinguts després d'una persecució a Manresa
- Sor Lucía Caram: “Vaig preguntar si Lleó XIV podia beneir les nostres ambulàncies per a Ucraïna i em van respondre que sí en menys de 24 hores”
- El Carles de les llums tanca després de mig segle fent el barri de la carretera de Santpedor, de Manresa, més lluminós
- Carme Noguera, la dona més gran de l'Estat, a Manresa: 'El que més m'agradava era anar amb les meves companyes a fer una cerveseta i fumar-nos unes cigarretes
- Va trucar el Boadella a casa i va dir que tenia una obra que volia fer a Manresa perquè a Barcelona la prohibirien
- La valenciana a bord del vaixell de l’hantavirus trenca el seu silenci: 'Jo em trobo bé, ens estem cuidant els uns als altres
- Un arbre de grans dimensions cau sobre un cotxe al carrer Carrasco i Formiguera de Manresa
- Un surienc converteix un carrer del Poble Vell en un petit museu de relíquies a l’aire lliure
