Blog 
POBLE NOU
RSS - Blog de Felip González

L'autor

Blog POBLE NOU - Felip González

Felip González

Manresa, 1963. Periodista. Regidor del PSC a l'Ajuntament de Manresa des de juny de 2015.Com a periodista ha treballat a Ona7Ràdio (efímera emissora Municipal de Manresa entre 1984-85, hereva de Ràdio Llamborda, (1983), a Regió7 (1985-1992), a Ràdio Ciutat (1993) i per a La Vanguardia (1992-1999).En...

Sobre aquest blog de Manresa

Informacions, opinions i reflexions de periodista manresà, ara també regidor socialista a l'Ajuntament de Manresa.


Arxiu

  • El Bus urbà, eina de reequilibri social

    Interessant sessió del Consell Municipal de Mobilitat de Manresa. Es van posar a sobre de la taula les darreres actuacions de l’Ajuntament (rotonda de la Bonavista, ampliació de la zona regulada amb parquímetres...) i no es van registrar massa aportacions crítiques per part de les entitats. L’anàlisi i avaluació queda pendent, per tant, a què passi més de temps i que es pugui comprovar si la ciutadania assimila els canvis i, si el fet d’assimilar-los, significarà un vistiplau implícit general o caldran alguns replantejaments.

    A banda d’això, es va fer balanç de resultats d’eficiència del servei de Bus urbà. I l’equip de govern va facilitar xifres (de l’any 2017) reveladores de la rellevància, que és molta, d’un servei públic d’aquestes característiques en una ciutat de les dimensions i orografia de Manresa. I el seu cost és molt important, però és dels costos importants que financem des de l’administració pública en què la recompensa social és més fàcil d’explicar i d’entendre.

    Us imagineu una Manresa sense Bus urbà? Gairebé 2 milions de viatges/any; amb línies com la L8 (Perimetral) amb un alt tant per cent d’increment acumulat d’usuaris, tenen un cost total de 2.775.078€. És cert. D’aquest cost total, els usuaris es fan càrrec directament (amb la compra dels seus tiquets o abonaments) d’1.143.942€. La diferència, uns la consideren dèficit, altres preferim considerar-la: cost de reequilibri social. 

    L’autobús es d’aquella mena de servei públic que és valora més si n’ets un usuari freqüent. Fins que ara fa uns 30 mesos vaig fer aposta personal per moure’m en bicicleta elèctrica per la ciutat, jo n’era un d’aquests usuaris. Només a dalt del Bus pots realment posar en valor el benefici social que representa per a la teva conciutadania. Cóm de positiu és per als manresans i manresanes disposar d’un mitjà de locomoció que et porta a gairebé tot arreu sense haver de fer ús del teu vehicle, ni, sobretot haver-lo d’aparcar. I a un preu raonable per a la butxaca.

    Per a les persones grans és gairebé imprescindible. Per als menors (que també disposen d’un abonament que els permet fer moviments a cost gairebé gratuït) també és una eina bàsica per anar i tornar, per exemple, a l’escola o a l’institut. Viure a segons quins barris perifèrics de la ciutat és més fàcil si t’acostumes a moure’t en autobús. Per no parlar de la necessària aposta de sostenibilitat que representa (perquè s’ofereix alternativa) reduir la circulació de tants cotxes particulars com sigui possible, per minimitzar la contaminació ambiental i estalviar recursos naturals en vies d’extinció.

    I per això la inversió en transport públic és tan rendible. Per això cal continuar apostant-t’hi, generant millora contínua de les línies per captar nous adeptes, no només de veïns i veïnes de la ciutat, sinó també dels usuaris potencials que, vivint a la comarca, es desplacen a diari fins Manresa. Un camp de millora serà la creació de més estacionaments dels anomenats ‘dissuasius’  a la corona urbana si estan ben connectats amb el centre amb un servei més atractiu (en freqüència de pas).

    El nou Pla de Mobilitat que en els propers mesos iniciarà treballs esdevindrà clau per aconseguir que l’aposta pública per una mobilitat més socialment justa i sostenible sigui més o menys valenta. No només amb el servei de Bus urbà.

     

    Compartir a Twitter
    Compartir a Facebook