Blog 
Psicologia
RSS - Blog de Glòria Ribas Serra

L'autor

Blog Psicologia - Glòria Ribas Serra

Glòria Ribas Serra

Glòria Ribas Serra (Cardona, 1954). Llicenciada en Psicologia Clínica i psicoterapeuta. M'agrada escriure articles relacionats amb aquesta temàtica.

Sobre aquest blog de Manresa

Articles de divulgació de la psicologia


Arxiu

  • 23
    Juliol
    2015

    Comenta

    Comparteix

    Twiteja

     
    Psicologia. Emocions.

    Parlem de les emocions (3) La tristesa

    Continuant amb el tema de les emocions iniciat en aquest bloc parlem de les emocions (1)(2), la tristesa és una de les emocions bàsiques o primeres juntament amb la ràbia, l’alegria i la por.

    Concepte de tristesa.-

    -  Es produeix quan patim una pèrdua preuada, una desgràcia o una contrarietat en els nostres projectes.

    -  Es veuen les coses de color gris, sense llum. Estem desmotivats per a ser i per a fer.

    -  Pot anar acompanyada de desil·lusió, de ganes d’aïllar-nos, de cansament, de melangia i de llàgrimes.

    -  Sentir-la és natural davant de determinats fets vitals i la contenció excessiva pot bloquejar el procés d’elaboració del dolor.

    -  El problema vindria si hi quedéssim estancats i ens impedís seguir el nostre camí, aquesta és la diferència amb la depressió.

    El significat que donem a les experiències és subjectiu, la vivència de cada situació és pròpia de cadascú, però n’hi ha algunes que són característiques de la tristesa, com són, les pèrdues preuades, la mort, la malaltia, la separació i l’abandonament. Algunes d’elles són a demés causa de patiment i no hi ha persona humana que se’n pugui escapar en algun moment o altre de la seva vida. Al llarg del cicle vital, l’alegria i la tristesa s’aniran alternant successivament.

    Gestió de la tristesa vers el benestar.-

    Sentir-nos tristos de manera passatgera i reactiva és natural, és una manera d’adaptar-nos a les experiències que vivim. Podem no haver de fer res especial, només donar-nos temps perquè passi, per fer el nostre procés evolutiu. En el cas que el sentiment que genera la tristesa es perllongués en el temps i no aconseguíssim estar bé, s’apunten algunes pràctiques per a gestionar aquesta emoció en que intervindran conductes i pensaments alternatius:

    *  Identificació: posar nom al que sento. Requereix una mirada interior per a poder connectar amb l’emoció.

    *  Expressió per alliberar-me’n: explico el que sento íntimament o de manera compartida amb persones que respecten el meu patiment i m’acompanyen afectuosament.

    *  Canalitzo: cerco camins per expressar i crear (parlant-ne, escrivint, dibuixant, musicant, etc.)

    *  Transformo: interpreto i re interpreto vers la reconciliació (em dono temps per a elaborar el procés de pèrdua d’acord als meus ritmes; penso que malgrat tot, la vida ofereix motius d’alegria; oriento activitats que em venen de gust; considero altres punts de vista, dono altres significats a l’experiència).

     

     

    Denunciar
    Compartir a Twitter
    Compartir a Facebook