El Programa de les Nacions Unides per al Desenvolupament (PNUD) porta a un feroç i eloqüent dinosaure a la seu de les Nacions Unides a Nova York per tal de reclamar als líders mundials, que es reuniran d'aquí a tres dies a la Cimera del Clima a Glasgow, una major acció climàtica.

En un curtmetratge, llançat com a peça central de la nova campanya ‘Don’t Choose Extinction’ (No triïs l'extinció), el dinosaure Frankie, batejat així per Nacions Unides, irromp en la icònica sala de l'Assamblea General americana per abordar la crisi climàtica. En el vídeo l'animal es dirigeix a una desconcertada audiència de diplomàtics dient que “ja és hora que els humans deixin de posar excuses i comencin a fer canvis” a l'hora d'abordar la crisi climàtica.

“Almenys nosaltres tenim l'excusa de l'asteroide”, adverteix el dinosaure, referint-se a la popular teoria que explica l'extinció d'aquests enormes rèptils fa 70 milions d'anys. “Quina és la vostra?”

Aquesta pel·lícula, la primera realitzada dins de l'Assemblea General de l'ONU amb animació CGI (imatges generades per computadora), compta amb celebritats mundials que donen veu al dinosaure en nombrosos idiomes, inclosos els actors  Eiza González (espanyol), Nikolaj Coster-*Waldau (danès) i Aïssa Maïga (francès).

El dinosaure destaca com el suport financer als combustibles fòssils a través de subsidis (diners dels contribuents que ajuda a mantenir sota el cost del carbó, el petroli i el gas per als consumidors) és contraproduent enfront de l'amenaça del canvi climàtic.

“Pensin en totes les coses que es podrien aconseguir amb aquests diners. En el món hi ha molta gent vivint en la pobresa. No creuen que ajudar-los tindria més sentit que… no sé… pagar per la desaparició de tota la seva espècie?”, planteja el dinosaure.

L'animal finalitza el seu discurs presentant la seva idea: "No escolliu l'extinció. Salveu la vostra espècie abans que sigui massa tard".

“El Secretari General de l'ONU s'ha referit a la crisi climàtica com un ‘codi vermell per a la humanitat’. Volem que el curt entretingui, però també volem conscienciar sobre com de crítica és la situació. El món ha d'aprofundir l'acció climàtica si volem tenir èxit a mantenir el nostre planeta segur per a les futures generacions” ha assenyalat Ulrika Modeer, directora de l'Oficina de Relacions Externes i Promoció del PNUD.La campanya del PNUD “No Triïs l'Extinció” i el seu curtmetratge busquen visibilitzar com els subsidis als combustibles fòssils estan retardant el progrés contra el canvi climàtic al mateix temps que beneficien principalment als rics.

Un estudi del PNUD publicat com a part de la campanya revela que el món gasta la increïble suma de 423.000 milions de dòlars a l'any a subsidiar els combustibles fòssils per als consumidors (petroli, electricitat que es genera mitjançant la crema d'altres combustibles fòssils, gas i carbó).Això podria cobrir el cost de les vacunes COVID-19 per a cada persona en el món, o finançar tres vegades la quantitat anual necessària per erradicar la pobresa extrema mundial.

La campanya i el curtmetratge busquen fer més accessibles les qüestions tècniques, a vegades complexes, relacionades amb els subsidis als combustibles fòssils i l'emergència climàtica. A través d'una varietat d'accions perquè la gent participi, l'objectiu és educar i donar veu a persones a tot el món.