La campanya dels alcaldables de Manresa a les xarxes: així presenten la seva candidatura a TikTok, Twitter i Instagram

Els candidats també utilitzen els seus perfils per connectar amb l’electorat

Muntatge amb publicacions dels candidats de Manresa a diferents xarxes socials

Muntatge amb publicacions dels candidats de Manresa a diferents xarxes socials

Alba Díaz

Alba Díaz

Quan falten pocs dies per a la celebració de les eleccions municipals, els candidats de Manresa apuren la campanya electoral per totes les vies possibles. Una d'elles: les xarxes socials. En els darrers anys, aquestes plataformes s'han consolidat com un dels principals canals de comunicació dels partits polítics. Les xarxes permeten dona una imatge de les formacions més atrevida i arriscada. I així ho demostren la majoria dels alcaldables de la capital del Bages, que a través d'imatges i clips curts a Instagram i piulades a Twitter, proven formes diferents de connectar amb l’electorat. I només tres, s'atreveixen amb els vídeos de TikTok.

Presentar el programa electoral a través de Reels

Presentar punt per punt el programa electoral mitjançant Reels, l'eina de creació de vídeos en format vertical que incorpora Instagram, és un dels mètodes que utilitza l'actual alcalde de Manresa i candidat d'ERC a les eleccions, Marc Aloy, al seu perfil (@marc_aloy). A Instagram, Aloy compta amb més de 3.370 seguidors. L'alcaldable republicà apareix en diferents localitzacions de la ciutat i explica les propostes de la formació en matèria de sostenibilitat, mobilitat i educació, entre altres.

El candidat de Front Nacional, Sergi Perramon, també utilitza aquesta xarxa social per fer campanya. Perramon es presenta a l'aplicació com a "manresà, nacionalista català, jurista i poeta". Tot i que compta amb un perfil oficial de la seva formació (@perramon23), on té 426 seguidors, també fa ús del seu compte personal (@perramonsergi23) per traslladar als seus seguidors, un total de 879, la seva candidatura.

Ana Querol, candidata de Manresa En Comú Podem, alterna en el seu perfil personal (@anac.querol) imatges privades amb publicacions vinculades a la formació. Querol comparteix amb els seus 468 seguidors l'agenda política del grup en format de post. El seu feed d'Instagram (és a dir, el contingut que hi ha al seu perfil) també compta amb retalls de premsa i vídeos electorals protagonitzats per la candidata.

Un perfil personal i un de professional

Hi ha alcaldables que prefereixen diferenciar el seu perfil professional del personal. Aquest és el cas del candidat d'Impulsem Manresa, Joan Vila (joanvila_oficial, 363 seguidors). L'alcaldable fa temps que té el perfil inactiu. Tot i això, quan l'utilitzava, Vila limitava el seu compte personal a mostrar una de les seves grans aficions: el ciclisme. L'alcaldable mostra la seva faceta més política a @impulsemmanresa_. El perfil de la formació té 1.724 seguidors.

Qui també dedica el seu perfil a mostrar imatges personals és la candidata de Fem Manresa, Roser Alegre. L'alcaldable acostuma a publicar a @rualegre fragments d'oci a l’aire lliure o a la muntanya, tal com va relatar al qüestionari de preguntes molt personals de Regió7. Tot i així, el seu compte, amb 1.120 seguidors, també disposa d'un apartat d'històries destacades d'actes de la formació.

El mateix passa amb el candidat del PSC, Anjo Valentí (@anjovalenti, 571 seguidors). Retalls de cultura, esport i vida social convergeixen en un perfil que també incorpora històries destacades on presenta la llista completa del grup polític.

Fer política a TikTok

El candidat de Junts, Ramon Bacardit, és un dels tres alcaldables que utilitza TikTok (@ramonbacardit_) per fer campanya electoral. Els seus vídeos solen tenir unes 200 visualitzacions, tot i que n'hi ha que acumulen fins a 3.600 reproduccions. La majoria de clips han estat enregistrats en localitzacions conegudes de la ciutat, com ara l'estació de busos, plaça Catalunya i el teatre Kursaal.

@ramonbacardit_ 🤔 Per què et demano el vot? 5️⃣ Reestructurarem els Serveis Tècnics d’Urbanisme. Prou d’aturar la ciutat! 🗳️ Fes que passi. Fem el clic. Vota Junts per #Manresa ♬ sonido original - Ramon Bacardit

Els altres dos candidats que utilitzen aquesta aplicació són Querol i Vila. Sota el paraigua de la formació, el candidat d'Impulsem Manresa utilitza la xarxa que està de moda entre el jovent per fer campanya i llançar dards a altres alcaldables mitjançant vídeos de caire humorístic.

@impulsemmanresa Marc Aloy intentant fer, a última hora, el que no ha fet en una legislatura. Solucions ingenues, estèrils i de curta volada. #farembategarmanresa ♬ original sound - impulsemmanresa

Piulades de caire electoral

Els alcaldables de Manresa també fan campanya a Twitter. El candidat del PP, Josep Lluis Javaloyes (@J_Ll_Javaloyes, 65 seguidors), omple el seu perfil de piulades que relaciona amb el blog de la formació, on s'inclou el seu projecte municipal.

El compte oficial de Ciutadans Manresa-Bages (@Cs_Manresa, 399 seguidors) ha utilitzat la xarxa de l'ocellet blau per presentar en els últims mesos els candidats de la formació que opten a l'alcaldia als municipis del Bages, entre els quals es troba l'alcaldable del partit a Manresa, Andrés Rojo.