Un dels principals agents de destrucció de l'Amazones és la creació de grans extensions per a pastures per alimentar el bestiar de la indústria càrnia, així com per implantar cultius relacionats amb l'alimentació, com la soja. Tot això exigeix desforestar grans extensions de selva.

També assetgen aquest paradís les carreteres que continuen travessant-lo per múltiples llocs. Ara hi ha una vintena de projectes de grans carreteres, així com una via fèrria que anirà de costa a costa, des del Brasil fins al Perú. I això sense comptar les innombrables carreteres per accedir a les explotacions forestals que apareixen per tot arreu.

Els incendis, molts de provocats deliberadament per estalviar treball a les excavadores, inverteixen el procés natural del bosc, que passa de ser un segrestador de CO? a ser un emissor net de grans quantitats d'aquest gas, pel fum que es forma.

El mateix problema causen la mineria i els jaciments d'hidrocarburs, que destrueixen tant el bosc com la xarxa hidrològica. Un estudi publicat per Amazon Watch revela que cinc dels principals bancs del món han invertit gairebé 6.000 milions de dòlars en projectes d'extracció de petroli a l'Amazonia occidental els últims tres anys.

L'explotació directa de la fusta, dedicada a la indústria del moble i a altres activitats, és una altra de les causes de la tala massiva d'arbres. Espanya, recorda l'organització no governamentar ecologista Greenpeace, és un dels grans països importadors a Europa de fusta tropical amazònica. Espanya és la quarta importadora mundial de fusta d'ipé, una espècie singularment valuosa.

Des del 1970 el Brasil ha perdut una quantitat de bosc que supera àmpliament la superfície de tot França, segons la mateixa organització.