El 37% de les llars reconeix l'impacte econòmic causat per la covid-19 i vigilar més en la despesa, segons l'informe de la consultora Nielsen.

En paral·lel, hi ha un 31% de cases que es consideren vigilants (que no han patit impacte econòmic però sí que miren de no gastar més que abans) i un 20% de cases bombolla que no han notat la crisi provocada pel coronavirus i tampoc estan pendents d'un euro amunt o avall en la despesa. I el 13% de les llars es consideren «sense cautela», ja que sí que han notat impacte econòmic per la covid-19, però no han pres cap mesura per controlar el pressupost domèstic.

L'informe de Nielsen assenyala igualment que el control de la despesa és una de les cinc grans tendències que s'han accelerat amb l'actual context econòmic i que, com a denominador comú, deixen un consumidor «més vulnerable i sensible». A banda d'aquesta hipersensibilitat en la despesa s'han d'afegir dues altres tendències a l'alça, que són una major preocupació per cuidar la salut i també la cura de l'entorn.

En concret, sis de cada deu persones afirmen que ara gasten més en alimentació saludable. I si a finals del 2019 la salut era la principal preocupació per al 19% de la població, a meitat d'aquest 2020 el percentatge havia crescut fins al 50%. Pel que fa a la cura de l'entorn i la sostenibilitat, un 53% dels consumidors està disposat a canviar a partir d'ara a un consum conscienciat.

La pandèmia també ha afavorit que la ciutadania es quedi a casa i torni als fogons, elevant el creixement de productes com la farina (un 48% més en vendes), espècies (un 29%), llegums secs (22%) i sucre (16%). L'oci també s'ha traslladat a les llars amb l'auge de plataformes de vídeo per streaming i altres, fent repuntar el consum de productes com el vermut (+38% en vendes), les sidres (24%), les crispetes (36%) o les olives (16%).