Més de 2.200 famílies de l’àrea central s’acullen a la tarifa social del cànon de l'aigua
Si el consum de la factura no supera el primer tram, la tarifa social aplica una reducció del 100% de la part corresponent de la taxa

Les rebaixes s'apliquen a persones o famílies en situació de vulnerabilitat / ARXIU
Redacció
Un total de 2.259 famílies de l’àrea d’influència de Regió7 s’acullen actualment a l’anomenat cànon social de l’aigua, mentre que al conjunt de Catalunya són un total de 90.604, un 2,3% més que a 31 de desembre de 2022, quan hi havia 88.575 famílies que s’acollien a aquesta bonificació, segons dades de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA).
La tarifa social de l’aigua, vigent des de 2011, aplica una bonificació del 100% als col·lectius més vulnerables si el consum no supera el primer tram del cànon de l’aigua, el que suposa a la pràctica una rebaixa d’entre un 10 i un 30% de la factura. En cas que el consum sigui superior, la bonificació és del 50%.
Aquesta bonificació ajuda a garantir la cobertura de les necessitats bàsiques d’aigua i a establir un valor del cànon adaptat a les situacions de vulnerabilitat de la població menys afavorida, com per exemple persones perceptores de pensions mínimes contributives, famílies amb tots els seus membres en situació d'atur, col·lectius d'especial protecció o famílies que acreditin una situació de vulnerabilitat econòmica o risc d’exclusió residencial. En concret, al Bages hi han accedit 1.079 famílies, al Berguedà 369, a la Cerdanya 49, a l’Alt Urgell 5, al Solsonès 17 i a l’Anoia 740 (no hi ha dades separades del Moianès).
A més de la tarifa social del cànon de l’aigua, existeix una altra figura (l’ampliació per trams, en vigor des de l’any 2000) i que s’aplica en unitats de convivència de 4 o més membres. Aquesta consisteix en afegir al primer tram 3m³ mensuals per persona als límits de consum d'aigua establerts pel 1er tram, 2m³ mensuals per persona pel 2n tram i 1 m³ per persona al mes en el cas del 3er tram.
També reben un tractament especial els habitatges on conviuen persones amb un grau de discapacitat superior al 75%, que als efectes de l’ampliació computaran com a dues persones. Si al afegir-les a la resta de membres sumen 4 o més persones també poden sol·licitar l’ampliació. Actualment, s’acullen a tot Catalunya 264.008 famílies a l’ampliació per trams, de les quals unes 10.000 són a les comarques de casa nostra.
L’ACA en col·laboració amb entitats d’aigua i municipals treballa a dur a terme una anàlisi per estendre més enllà de la tarifa social del cànon de l'aigua l’ajuda als col·lectius més vulnerables, amb l'objectiu d'homogeneïtzar supòsits i intentar fixar unes bases perquè la situació de vulnerabilitat no s’agreugi ni es perpetuï, garantint l'accés al servei per aquestes famílies.
- Més de la meitat de les carrosses no assisteixen a la rua de carnaval de Berga
- UGT a Renfe sobre el túnel on plou a dins: 'Qui va determinar que es podia passar de Calaf a Cervera amb tren no tenia coneixements
- Un despreniment talla la carretera que uneix Fonollosa amb Sant Joan i Manresa
- Declaració de la Renda 2026 a Catalunya: la deducció pel lloguer que et pot fer recuperar fins a 1.000 €
- Una bombona de gas del riure, principal hipòtesi de l’incendi de Manlleu en què han mort cinc joves
- L'esborrany del viatge del Papa a Catalunya tindria Montserrat entre els punts de visita
- Un incendi en un traster reconvertit en habitatge deixa cinc morts a Manlleu
- Els lladres perfeccionen noves tècniques per a obrir panys: de l''impresioning' i el 'topolino' als xiclets de menta i els clips