Regió7

Montserrat de premi

La fotogènia gairebé infinita del massís brilla com mai en el concurs anual

TEXT: DAVID BRICOLLÉ

FOTOS: PATRONAT DE MONTSERRAT

(CONCURS DE FOTOGRAFIA DEL PARC NATURAL)

De camí cap a les vint edicions, el Concurs de Fotografia del Parc Natural que convoca cada any el Patronat de la Muntanya de Montserrat s’ha convertit en un atractiu per als nombrosos aficionats a aquest tipus de certàmens i, sobretot, ha esdevingut una immensa galeria d’imatges que retrata el massís des de tots els punts de vista

1r Premi General, Autor - Jordi Noves - La Via Làctia envoltant Montserrat.jpg
2n Premi General, Autor - Albert Homs - La Cabana dels  Guardes.jpg
3r Premi General, Autor - Joan Ramon Deitx - Cova de l'Arcada.jpg

Montserrat vista des de l’òptica més fotogènica

Montserrat és un paradís de la fotogènia. La seva singularitat ofereix infinites possibilitats de captar imatges úniques, el que posa a prova als amants de la fotografia. És difícil no capturar una bona imatge de Montserrat sense fer gaire més que un simple ‘clic’, perquè el massís es presenta davant de la càmera (ara, més habitualment, del mòbil) amb una estètica única, majestuosa, que només cal enquadrar. Però, precisament per això, és un repte fotografiar-ne l’essència, l’originalitat, la singularitat. I aquest repte és el que, d’alguna manera, proposa cada any el Patronat de la Muntanya de Montserrat amb la convocatòria del Concurs de Fotografia del Parc Natural, que va pel camí cap a les dues dècades de trajectòria. Enguany se n’ha celebrat la divuitena edició, de la qual se n’acaba de fer públic el veredicte.  

Montserrat té moltes cares en un mateix instant, que es multipliquen al llarg de l’any amb el poder transformador del pas de les estacions. I la seva singularitat esclata quan es posa davant l’òptica de fotògrafs de concurs. És una font inesgotable d’inspiració, tant per intentar captar-ne la seva bellesa natural com per subratllar la seva espiritualitat i magnetisme, com per donar a llum creacions artístiques màgiques. I el resultat de les fotografies premiades així ho testimonia.

La potència inspiradora d’aquest paratge protegit i únic, a cavall del Bages, Anoia i el Baix Llobregat nord, es posa de manifest en el fet que al certamen s’hi han presentat enguany un total de 160 fotografies. Cada any se supera de llarg el centenar, i en moltes de les edicions han estat més de 200 les obres concursants. I s’evidencia clarament en la varietat i la força que desprenen les guanyadores, tres per a cadascuna de les dues categories establertes. Fotografies que juguen amb el massís i la llum nocturna; que capturen el binomi màgic i transformador que formen les roques imponents envoltades de boira; que emmarquen el paisatge entre les seves balmes captant una de les activitats històricament lligades a aquesta muntanya, l’escalada; o que resumeixen la combinació entre roca, natura i empremta humana, fent bona aquella frase tan coneguda que, de vegades, una imatge val més que mil paraules. 

El Patronat de la Muntanya de Montserrat subratlla, precisament, que l’esperit d’aquest concurs és el de destacar fotogràficament els valors del parc natural de la muntanya de Montserrat en qualsevol dels aspectes: flora, fauna, monuments, cultura, natura i territori. El mosaic que formen les imatges premiades posen de manifest aquest ventall polièdric que és el massís. 

En aquesta divuitena edició del Concurs de Fotografia del Parc Natural de la Muntanya de Montserrat, Jordi Noves i Ramos, de Barcelona, ha estat guardonat amb el primer premi de la categoria General, dotat amb 500 euros, gràcies a la fotografia que porta per títol La Via Làctia envoltant Montserrat, imatge que juga amb la vellesa de la llum nocturna damunt del massís i el seu particular perfil. En la categoria Racons de Montserrat ha estat premiada com a guanyadora la foto Sant Pau Vell, realitzada per Jordi Junyent Viñas, de Santpedor.

La resta de fotografies guardonades han estat, en la categoria General, La cabana dels guardes, d’Albert Homs Paré (Sant Vicenç de Castellet), que ha rebut el segon premi; i Cova de l’Arcada, de Joan Ramon Deitx (Manresa), el tercer. En la categoria Racons de Montserrat, les premiades són, en segon lloc, Camins de Montserrat, de Joan Gasques (Vacarisses), i en tercer, Ermita Sant Jeroni sota els estels, de Marc Planas Montserrat (Sant Llorenç d’Hortons).

El Patronat de la Muntanya de Montserrat dota amb 500 euros per a la fotografia guanyadora de la categoria General, 250 per a la segona i 150 per a la tercera. A la categoria Racons de Montserrat el repartiment dels premis és de 300 euros per a la guanyadora, 200 per a la segona classificada i 100 per a la tercera. Enguany, el nombre de fotografies presentades al concurs ha estat de 160. Per categories, 88 han optat a premi a la categoria General i 72 fotografies a la categoria Racons de Montserrat.

L’esperit d’aquest concurs és el de destacar fotogràficament els valors del Parc Natural de la Muntanya de Montserrat en qualsevol dels aspectes –flora, fauna, monuments, cultura, natura i territori. 

El jurat del 18è Concurs de Fotografia del Parc Natural de la Muntanya de Montserrat ha estat format per Joaquim Vert, de l’Associació de Fotògrafs Professionals del Bages; Emili Sancha, membre de la Societat Catalana de Fotògrafs de Natura; Melcior Soler, de l’Associació Fotogràfica de Collbató-Objectivament; Òscar Bardají, de l’Abadia de Montserrat; Ramon Bisbal, director del Parc Natural de Montserrat; i Xavier Aparicio, gerent del Patronat de la Muntanya de Montserrat, que ha actuat com a secretari. 

1r Premi Racons, Autor - Jordi Junyent - Sant Pau Vell.jpg
2n Premi Racons, Autor - Joan Gasques - Camins de Montserrat.jpg
3r Premi Racons, Autor - Marc Planas - Ermita Sant Jeroni sota els estels.jpg

Buscar la singularitat en els milers de racons del massís

El concurs ha ampliat enormement la mirada fotogràfica, ja que porta els participants a buscar la singularitat en qualsevol indret. Això ho motiva especialment la segona de les categories del certamen, la de Racons, que cerca trobar aquest detall. Aquest gran angular ha facilitat que el Patronat, ens rector de Montserrat, es doti d’un gran arxiu del paratge, amb totes aquestes mirades que s’hi veuen recollides. Les tres fotografies que il·lustren aquest text són les premiades en aquesta categoria de l’edició d’enguany.

Joaquim Vert, davant l’aparador de la botiga, amb diverses fotos de Montserrat

Joaquim Vert, davant l’aparador de la botiga, amb diverses fotos de Montserrat

Joaquim Vert

FOTÒGRAF MANRESÀ I MEMBRE DEL JURAT DEL CONCURS DE MONTSERRAT

«Les fotos de concurs demanen coneixement i molta dedicació»

Té Montserrat fotografiat per tots costats. A la històrica botiga de fotografia que, juntament amb la seva filla, regenta al carrer de Sobrerroca de Manresa Joaquim Vert hi té ordenats desenes d’àlbums on s’apleguen milers de fotografies del massís, del monestir i de l’activitat al seu entorn preses al llarg de dècades per tres generacions. Un dels aparadors l’acaparen imatges de gran format de la muntanya sagrada. La primera foto que conserven de Montserrat feta per ells és una vista del massís presa des de Manresa l’any 1935, que es va convertir en postal. Postals que van anar renovant i editant al llarg dels anys de diferents perspectives, i de les quals, en les millors èpoques, n’havien arribat a vendre a Montserrat «unes 50.000 l’any». Entre blanc i negre i color, calcula que van arribar a editar com a postals un centenar d’imatges diferents. Si ha d’escollir una de les moltes imatges que ha captat de Montserrat amb la seva càmera en tria un parell. D’una banda, una vista general del monestir i les places exteriors de dia i totalment buides, «perquè la vaig poder fer per una circumstància com va ser la pandèmia. Difícilment la podré repetir». I, d’altra banda, una panoràmica del perfil de Montserrat retallat sobre un cel de capvespre amb tonalitats vermelloses i liloses que «feia temps que el buscava i aquell dia es va donar i el vaig poder captar». Des dels seus inicis és membre del jurat del Concurs de Fotografia del Parc Natural de Montserrat.

Per a un fotògraf, tenir un paratge de la singularitat de Montserrat al costat de casa és un privilegi? Ho sabem valorar prou? 

En el cas de la nostra família sí que ho hem valorat tota la vida, perquè ja el meu pare va començar a fer fotos de Montserrat als anys 50 per fer-ne postals en blanc i negre. Jo llavors ja l’acompanyava per ajudar-lo, i més tard ja ens vam passar a les postals en color, que vam arribar a vendre fins entrat aquest segle. Tota la vida hem estat més o menys vinculats a Montserrat a través de les postals, perquè sempre que en volíem fer de noves hi havíem d’anar i buscar noves perspectives, i això va durar unes cinc dècades, fins que ja van anar de baixa.

Tenint en compte la singularitat i la bellesa que Montserrat té per si sol, té mèrit fer-ne una bona foto?

Sí que el té. És veritat que qualsevol pot tirar una foto de Montserrat i quedarà més o menys bonica. Però quan veus els treballs que es presenten al concurs, veus que una bona foto de Montserrat requereix tècnica i treball. La gent que s’hi presenta s’ho treballa molt. Vull dir que hi ha fotos que juguen amb la llum de primera hora del matí, o amb la de la nit; des de llocs que cal anar a buscar molt expressament, o esperant fenòmens com per exemple que el sol travessi la roca de la Foradada; o postes de sol en punts molt determinats, plans molt propers de cabres salvatges... Aquestes fotografies de concurs demanen coneixement i dedicació. 

Quina és la virtut d’una foto de concurs, en aquest cas de Montserrat?

El que és clar és que no és una foto comercial. El que es busca i es premia és sobretot l’oportunitat: la singularitat del lloc i del moment. També cal dir que en el cas de la categoria General es busca que, tot i aquest punt de vista artístic, de singularitat i de creativitat en la captura, es reconegui que és Montserrat. 

Montserrat és un dels millors paratges del món per fer fotografia de paisatge? 

Per descomptat. Perquè té una estètica única, però, a més, perquè té molts racons que ofereixen perspectives úniques. I és un espai canviant. Cada època de l’any és diferent. Segons l’estació de l’any, segons les hores del dia, segons les condicions meteorològiques... En un dia de boira, per exemple, la muntanya es transforma per complet davant de la càmera. 

A banda del que podem considerar pròpiament com a tècnica fotogràfica, quines particularitats té un fotògraf de paisatge?

Una certa sensibilitat i coneixement mediambiental. I perseverança per capturar el moment que es busca. La fotografia de concurs és diferent de la fotografia comercial. Nosaltres, per anar a tirar una foto per fer-ne postals, prioritzàvem factors més essencials, bàsicament l’hora de llum més adequada perquè la imatge fos directa, concreta i molt reconeixible. El fotògraf de concurs, òbviament, també juga molt amb factors com la llum, però potser fins i tot en condicions contràries a la comercial. Com ara buscant un contrallum. I això potser vol dir haver d’estar a la muntanya a les 5 o a les 6 del matí per anar al lloc on es vol, per exemple, capturar una sortida de sol. Per això parlava també de la perseverança, la paciència i la constància.

Què aporta un concurs com aquest als aficionats a la fotografia?

És un al·licient. Tenir aquest incentiu del reconeixement d’un premi oferint com a marc un lloc tan especial com Montserrat, que és una referència mundial, és un reclam per a un fotògraf. I la prova és que es presenten al voltant de 200 fotografies i de gent de tot Catalunya.

Un fons amb molts punts de vista

A mitjans del segle XIX, durant la dècada del 1850, es va fer la primera fotografia del monestir de Montserrat. És la més antiga que es coneix i mostra una panoràmica general del santuari i dels edificis que l'envoltaven en aquell moment, imatge presa des del vessant oposat del torrent de Santa Maria.

El sistema fotogràfic utilitzat per fer-la va ser el calotip, que consistia en un paper sensibilitzat amb nitrat d’argent i àcid gàl·lic que, un cop exposat a la llum, revelat amb les dues substàncies i fixat amb hiposulfit, reflectia la imatge al paper. Fa, doncs, més de 150 anys que Montserrat capta l'atenció de fotògrafs, i s'ha convertit en un dels paratges de Catalunya més retratat. Tanmateix, els milers i milers de captures que segurament omplen fons fotogràfics s'han centrat, sobretot, en vistes generals de la muntanya i en l'espai monàstic. Una de les grans virtuts del Concurs de Fotografia del Parc Natural de la Muntanya de Montserrat és que ha ampliat enormement la mirada cap a qualsevol racó del massís, en tots els seus vessants, i sempre des del punt de vista de la creativitat. Aquest gran angular ha facilitat que el Patronat, ens rector de Montserrat, es doti d’un gran arxiu del paratge, amb totes aquestes mirades que s’hi veuen recollides. Són ja més d’un miler els treballs que hi han concursat al llarg d’aquests 18 anys, i només un petit recull de les principals premiades en les últimes vuit edicions posa de manifest la riquesa documental i el tresor estètic del certamen. 

1r premi edició X - Diego Pedra Benzal - «Bages33»

1r premi edició X - Diego Pedra Benzal - «Bages33»

1r premi edició XI - Lluís de Haro Sànchez - «Monestir de nit»

1r premi edició XI - Lluís de Haro Sànchez - «Monestir de nit»

1r premi edició XII - Jordi Martín Garcia - «Trenc d’alba»

1r premi edició XII - Jordi Martín Garcia - «Trenc d’alba»

1r premi edició XIII, Albert Homs - «La Reina de les Muntanyes»

1r premi edició XIII, Albert Homs - «La Reina de les Muntanyes»

1r premi edició XIV - José M. Puyo Mateo - «Sortida de sol des de la Creu»

1r premi edició XIV - José M. Puyo Mateo - «Sortida de sol des de la Creu»

1r premi edició XV - Adrià Rodríguez Vallecillos - «Simetries nocturnes»

1r premi edició XV - Adrià Rodríguez Vallecillos - «Simetries nocturnes»

1r premi edició XVI - Dídac Garcia Castañeda - «Màgia entre neu i boira»

1r premi edició XVI - Dídac Garcia Castañeda - «Màgia entre neu i boira»

1r premi edició XVII - Xavier Prat - «La cova»

1r premi edició XVII - Xavier Prat - «La cova»

stats