Saltar al contingut principalSaltar al peu de pàgina

La regió central tanca el maig amb les primeres calors i els pantans plens

Les pluges abundants que han caigut durant pràcticament tot el mes han mantingut els embassaments del territori a uns nivells que tripliquen els de fa un any

Embassament de la Llosa del Cavall, aquest mes de maig

Embassament de la Llosa del Cavall, aquest mes de maig / Mireia Arso

Jordi Escudé

Jordi Escudé

Manresa

Pluja abundant fins fa una setmana i una calor més pròpia de l’estiu que de l’època actual en la recta final de mes. És el balanç generalitzat que deixarà aquest maig des del punt de vista meteorològic a les comarques centrals, on l’aigua acumulada al llarg de tota la primavera fa que els pantans tant del Llobregat com del Cardener, tinguin unes reserves òptimes i que en algun cas fins i tot tripliquen les d’ara fa un any.

Els termòmetres marcaven aquest divendres la temperatura més alta del que portem d’any en la majoria d'observatoris, fins i tot ratllant el rècord de calor en un mes de maig, després dels valors extrems que hi va haver el 2022. En poblacions com Artés, el mercuri es va enfilar ahir fins als 34,7 graus, metre que a Oliana ho feia fins als 33,7, a Manresa fins als 31,8, i a Igualada fins als 31,5. Fins i tot a Das, el termòmetre marcava una xifra inusual per l’època, amb una temperatura de 32,5 graus. Aquest divendres, era el tercer dia consecutiu amb màximes superiors als 30 graus en bona part del territori central, i s’espera que avui i demà es tornin a superar.

Les altes temperatures han vingut acompanyades d’un anticicló que ha deixat enrere les pluges abundants que hi ha hagut tot aquest maig, seguint la tendència de l’hivern i la primavera, la qual cosa manté plens els embassaments. A la regió central, el de la Baells és el que té més aigua, fins a un 97,06 % de la seva capacitat aquest divendres, mentre que Sant Ponç es trobava al 91,03 % i el de la Llosa del Cavall al 77,59 %. Són valors molt superiors als de fa un any, encara en plena sequera, en què la Baells amb prou feines superava el 44 %, mentre que Sant Ponç (amb el 33 %) i la Llosa (amb el 26,3 %) es trobaven a un terç de la capacitat actual. En tots tres casos, les xifres també són més altes que la mitjana dels darrers cinc anys en aquesta època, i fins i tot que la de l’última dècada, tot i que en menor mesura. El pantà d’Oliana, també a les comarques centrals però en territori gestionat per la Conca Hidrogràfica de l’Ebre, aquest divendres es trobava al 87,51 % de la seva capacitat.

De fet, l’estat actual dels embassaments és fruit de les pluges abundants que hi ha hagut tot aquest 2025, inclòs el maig, fins al punt que els nivells que hi ha ara pràcticament es mantenen invariables des de començament de març. El dia 1 d’aquell mes, La Baells es trobava al 54 % de la seva capacitat, i a patir d’aleshores va anar remuntant amb els mesos d’abril i maig amb nivells per sobre del 97 %. El màxim es va assolir el passat dia 15, amb el 98,6 % del total. La tendència ha estat idèntica tant a la Llosa com a Sant Ponç, que va batre el rècord del període actual el dia 25, amb un 94,3 % de la capacitat, mentre que el rècord del de la Llosa és el 77,59 % actual.

Durant aquest maig, les pluges a la regió central han estat abundants i sobretot continuades, amb quantitats importants, però en general, sense extrems. A les capçaleres dels rius destaquen els 21,4 litres del dia 4 a Port del Comte o els 20,4 del dia 19 en aquest mateix observatori, on s’han registrat 110,3 litres en tot el mes. Altres valors destacats són els 24,5 litres del dia 13 a Oliana, que acumula 90,1 litres en tot el mes. A Guardiola de Berguedà, aquest maig han caigut 60 litres, i a Das, 43,7. La majoria d’aquests observatoris tenen en comú el nombre de dies de pluja, que és al voltant d’un de cada dos.

Tracking Pixel Contents