Saltar al contingut principalSaltar al peu de pàgina

SOS Costa Brava denuncia que desenes d'embarcacions s'amunteguen a tocar la costa a Llafranc

La federació critica que incompleixen la normativa ancorant darrere el port sobre posidònia, a prop de les roques i sense respectar els banyistes

Les embarcacions a tocar la costa a Llafranc.

Les embarcacions a tocar la costa a Llafranc. / SOS Costa Brava

Ja ens segueixes?Marca'ns com a mitjà preferit
Afegeix-nos a Google

Redacció

Llafranc

La federació SOS Costa Brava ha denunciat de nou el fondeig sense complir la normativa d'embarcacions nàutiques, en aquesta ocasió de desenes de barques que s'han amuntegat darrere el port de Llafranc, gairebé damunt les roques i sobre un bosc de posidònia. Tampoc respectaven els 50 metres reglamentaris que exigeix la bandera blava. I alerten de situacions com submarinistes bussejant perillosament per sota embarcacions mentre unes sortien i altres entraven "llançant les àncores sense miraments".

Exigeixen a la Generalitat diverses mesures: que sigui obligatori fer ús de la cartografia oficial de fanerògames marines; un sistema de sancions àgil i efectiu; i afegir a l’article 73, que regula les zones de bany, la prohibició de fondejar a menys de 50 metres de les cales i 20 metres de la resta en les zones de bany no abalisades.

Per SOS Costa Brava "no s'està protegint ni a les persones, ni a les nostres darreres i millors praderies de fanerògames marines que ens queden". Consideren que "és urgent que no quedi cap dels nostres boscos marins desprotegits, així com vetllar per la seguretat de les persones, siguin bussejadors, snorkels o els mateixos banyistes a les embarcacions".

Entre les mesures que plantegen que porti a terme d'administració, hi ha l’ús obligatori de la cartografia oficial de fanerògames marines. "A Catalunya tenim FANCAT que funciona amb una senzilla app des de mòbil", diuen.

També un sistema de sancions àgil, efectiu i exemplar, ja que actualment és impossible o massa complicat sancionar per fondejar dels nostres boscos de fanerògames.

En tercer lloc, afegir en l’article 73 que regula les zones de bany, la prohibició de fondejar a menys de 50 metres de les cales i 20 metres de la resta en les zones de bany no abalisades.

Si l’administració no augmenta els recursos humans, tecnològics i econòmics les infraccions continuaran, remarquen.

“Enmig de la pitjor crisi climàtica de la història, els experts alerten que estem superant el grau i mig i anem cap als devastadors dos graus d’augment de temperatura global”, alerten des de SOS Costa Brava. I afegeixen: “Les fanerògames marines juguen un paper clau en frenar l’augment de temperatura perquè absorbeixen cent vegades més CO₂ per hectàrea que els boscos terrestres, ofereixen refugi i aliment a milers d’espècies, frenen l’erosió de les nostres cales i són vitals per a la nostra seguretat alimentària”.

Boscos de posidònia protegits

Per aquest motiu, recorden, els boscos de posidònia estan protegides per nombrosos convenis i normatives des de fa cinquanta anys. Tanmateix, lamenten que “com succeeix amb molts espais naturals, la protecció és només sobre el paper, la realitat és una altra i la degradació i reducció de l’extensió i densitat dels nostres boscos marins és contínua i alarmant”. En concret, avancen que es calcula una pèrdua del 40% dels boscos marins mediterranis, però en els punts de major pressió turística la pèrdua pot superar el 85%.

Les embarcacions a Llafranc.

Les embarcacions a Llafranc. / SOS Costa Brava

“La seva recuperació és molt lenta i pot trigar segles”, adverteixen des de la federació ecologista, que lamenten que “tot i que el Mediterrani està cada vegada més calent i contaminat i la resiliència dels ecosistemes marins es va debilitant, les administracions continuen permetent la destrucció dels boscos, tant per terra com per mar”.

“Quan la ciutadania pateixi les creixents onades de calor, inundacions o pedregades, que recordi que el negacionisme o el tecnooptimisme fa molt mal; que destruir els nostres boscos marins i terrestres o ampliar ports i aeroports no és el camí, que aquest és el mateix model econòmic i de progrés que ens ha portat on som, cap al col·lapse”, adverteix Jordi Cruz, portaveu de la Comissió de Medi Marí de SOS Costa Brava. “És urgent que tothom obri els ulls, prengui consciència i s’impliqui en la lluita i protecció del nostre meravellós medi ambient abans que sigui massa tard”, afegeix.

Via: Diari de Girona

Tracking Pixel Contents