Saltar al contingut principalSaltar al peu de pàgina

El president Salvador Illa i el ministre Óscar Puente aborden la crisi de Rodalies amb més obres, traspassos pendents i l’empresa mixta

El responsable de Transports visita Catalunya per primera vegada des de la crisi de Gelida, que ha provocat talls en diverses línies i un deteriorament generalitzat del servei

El president de la Generalitat, Salvador Illa, reunit amb el ministre de Transports del govern espanyol, Óscar Puente.

El president de la Generalitat, Salvador Illa, reunit amb el ministre de Transports del govern espanyol, Óscar Puente. / ACN

Cristina Buesa

Barcelona

Gairebé 80 dies després de l’accident de Gelida que ha provocat la crisi més greu a Rodalies de l’última dècada, el ministre Óscar Puente i el president Salvador Illa es reuneixen aquest dijous per avaluar la situació. Els dos mandataris s’han citat a les 7.30 hores al Palau de la Generalitat i, 45 minuts més tard, s’hi han afegit la consellera de Territori Sílvia Paneque i el número dos del ministre, el secretari d’Estat José Antonio Santano, que ha passat diverses setmanes a Barcelona per gestionar el fiasco.

La primerenca reunió entre el president i el ministre s’ha fet a porta tancada. No estava permesa la cobertura gràfica i només s’han distribuït tres imatges de la cita. En dues se’ls veia amb un gran mapa de la xarxa de Rodalies desplegat sobre la taula. Fonts pròximes a la trobada han explicat que la intenció de les dues parts era «radiografiar» la situació de la xarxa ferroviària catalana, precisament dos dies després que s’hagi reobert per a passatgers el recorregut de l’R4 a l’altura de Gelida, tallat des del 20 de gener.

Obres en marxa

Fonts ministerials i del Govern han explicat que la trobada ha sigut «cordial i de màxima col·laboració institucionali han repassat l’elevat volum d’obres de millora actualment en execució a la xarxa. «Així mateix, han tractat els treballs en curs per culminar el traspàs de l’R1, així com les actuacions necessàries per fer front a l’impacte del canvi climàtic en la infraestructura ferroviària», han revelat.

Les dues administracions han posat xifres a l’abast dels treballs en marxa després de les incidències dels últims mesos. Segons fonts coneixedores de la reunió, les actuacions de manteniment i millora executades després dels episodis de pluges d’aquest hivern han mobilitzat més de 400 tècnics d’Adif i han sigut clau per recuperar trams afectats.

Horitzó del Pla de Rodalies

Durant la trobada també s’ha abordat el calendari per culminar el traspàs de l’R1 i les mesures previstes per adaptar la xarxa ferroviària a l’impacte creixent del canvi climàtic. En aquest context, les dues parts «han reafirmat el seu compromís» amb el Pla de Rodalies 2020-2030, dotat amb una inversió prevista de 8.000 milions d’euros.

Les mateixes fonts han coincidit en la «necessitat de reforçar la coordinació entre administracions» i han assenyalat com un dels instruments clau la futura empresa mixta de Rodalies, de la qual Renfe té el 51% i el Govern la resta, que es va constituir al gener però que encara no compta amb el nomenament oficial del director i conseller delegat, Òscar Playà, a l’espera de diversos tràmits burocràtics.

Més visites ferroviàries

Puente es va veure obligat aquest dimecres a retallar el seu viatge a Catalunya per motius d’agenda. Va arribar poc abans de les nou de la nit a la capital catalana, sense temps per assistir a l’entrega de premis literaris d’Aena al Museu Marítim, que era la raó última del seu desplaçament. No obstant, els compromisos a Madrid li van impedir compartir taula amb Salvador Illa, que sí que va presidir l’entrega de guardons.

Després de la reunió a Palau, el ministre Puente té prevista la visita a diverses obres ferroviàries a Barcelona que tampoc han transcendit.

Tracking Pixel Contents