Risc de col·lapse en una de les torres més emblemàtiques de la muralla de Tossa de Mar
L'alcalde del municipi confirma que el deteriorament de la torre de Ses Hores és més greu del que s'esperava i s'estudia com assegurar-la

La Torre de Ses Hores amb un perímetre de seguretat i terrasses tancades. / Ajuntament de Tossa des Mar
Carme Vilà
L’Ajuntament de Tossa de Mar ha hagut d’ampliar les mesures de seguretat previstes a la muralla medieval després de detectar-se un estat de deteriorament més greu del que inicialment s’havia estimat a la torre de Ses Hores, una de les dues torres on s’estava actuant d’urgència. Això ha obligat a establir un perímetre de seguretat i a mantenir tancades les terrasses de dos establiments de restauració.
Els treballs, que inicialment consistien la setmana passada en la instal·lació de malles protectores a les torres de Ses Hores i des Codolar arran d’un informe tècnic extern que alertava de risc de despreniments, han evolucionat de manera desigual. Mentre que a la torre des Codolar la intervenció s’ha pogut executar amb normalitat i en poc temps, la situació a la torre de Ses Hores ha obligat a replantejar completament les mesures previstes.
Segons ha explicat l'alcalde, Martí Pujals, un cop els tècnics han accedit a l’estructura interna de la torre on s'ha de fer mitjançant sistemes d’escalada i inspecció directa, "han vist que l'estat de deteriorament de la torre és molt més gran del que es pensaven, i segurament hi ha un risc de col·lapse". Aquesta situació ha fet insuficient el sistema de protecció amb xarxes, que era la solució provisional prevista.
Davant d’aquest escenari, s’han hagut de perllongar les mesures de seguretat i ampliar el perímetre afectat, fet que ha comportat també el tancament de terrasses situades a l’entorn immediat de la torre, un punt especialment concorregut del recinte històric. Estava prevista una afectació de dos dies, però la situació ha oblicgat a mantenir tancades dues terrasses.
“Ens sap molt de greu, hem perllongat les mesures de seguretat, les terrasses que estan més immediates han hagut de tancar i haurem de veure quines mesures addicionals posem perquè puguem treure tot aquest perímetre” ha explicat l'alcalde que és conscient que estan en plena temporada turística i la muralla és un dels punts amb més visitants.
Treballs d'emergència
Els treballs d’emergència es van iniciar la setmana passada després que un informe tècnic advertís de risc greu de despreniments en dues torres de la muralla. L'Ajuntament va contractar un tècnic extern perquè elaborés un informe de seguretat. S'està elaborant, però va advertir que aquestes dues torres tenien problemes estructurals més importants que només despreniments i va recomanar les mesures de seguretat.
Les torres no tenen escales interiors. Així que els encarregats de col·locar les malles, que es van fabricar expressament, van utilitzar tècniques d'escalada per accedir a la part superior i desplegar la capa protectora. En una de les torres ja està completament instal·lada. A l'altra ara avaluen què s'haurà de fer.
Ordenança de limitació de grups
A banda d'encarregar l'estudi, l’Ajuntament ha aprovat una ordenança que limita a 25 persones els grups de visita a la muralla, una mesura que s’emmarca en la voluntat de reduir la pressió turística sobre el recinte, on s’han detectat pics de fins a 15.000 visitants diaris.
Les actuacions d’urgència s’executen a l’espera del Pla Director que haurà de redactar l’Estat, titular de la muralla, després de confirmar-se la seva propietat estatal. Aquest document haurà de definir la rehabilitació integral del conjunt molt deteriorat i el futur model de gestió. L'Ajuntament va tardar tres anys a aclarir de qui era la titularitat.
Subscriu-te per seguir llegint
Via: Diari de Girona
- Valentí Fuster: 'El cor ens parla de quant podem viure; el cervell, de com viurem aquells anys
- Crim de Manresa: la víctima i els amics van evitar la baralla fins a l'últim moment
- José Abellán, cardiòleg: 'En realitat no són 10.000 passos al dia, són molts menys i importa molt com els donis
- Camagrocs, rovellons, ceps i rossinyols enceten el Mercat del Bolet de Cal Rosal
- M'han punxat, m'han punxat!', el crit de Carles Vilajosana després de patir la ganivetada mortal a Manresa
- Dos focs en contenidors afecten quatre cotxes i la façana d'un edifici fins al cinquè pis, a Manresa
- Aquell matí volíem anar a les Torres Bessones, però ens vam adormir
- Dos manresans aposten per la festa de dia amb Concepte Zero, una proposta d'oci amb música house