El sector turístic de la Cerdanya i l'Alt Urgell centra els seus esforços a convertir-se en una destinació referent en ecoturisme. Un dels objectius en què treballen les empreses de les comarques del Pirineu és a distingir-se com a marca del turisme sostenible per "diferenciar-se i tenir més impacte entre els possibles clients". Així ho ha explicat David Manzanera, impulsor d'Experiències Pirineus, que aglutina diverses empreses que treballen per promocionar les comarques pirinenques com a destinació de turisme saludable i sostenible.

Una quarantena d'empreses han participat en les primeres jornades sobre ecoturisme "per consensuar línies de treball concretes amb l'objectiu de crear una destinació de turisme potent". Segons Manzanera, "cada territori està trobant la seva manera de referenciar-se i distingir-se, però a la Cerdanya i l'Alt Urgell sempre ens ha costat trobar una direcció concreta per posicionar-nos".

Una de les escletxes que consideren viable explotar és l'ecoturisme "perquè hi ha clients potencials que busquen natura i aquí els n'hi podem oferir". Per a Manzanera, al Pirineu "hi ha molts recursos per descobrir i altres que no s'aprofiten prou". Una de les principals conclusions extretes en aquestes jornades de treball és la de "redefinir el turisme genèric i convertir-lo en una oferta específica". En aquest sentit creu que cal treballar per donar a conèixer els dos parcs naturals de referència com són el de l'Alt Pirineu, el Cadí-Moixeró, les salines d'Òden i les muntanyes encantades d'Oliana. Aquests són alguns dels recursos del territori, segons han conclòs, dels qual cal treure profit. Manzanera ha remarcat que "la gran varietat i diversitat biològica del territori permet que en pocs quilòmetres hi hagi molt per conèixer i explorar" i creu que "hi ha un públic potencial interessat en aquest tipus de producte". És per això que aquestes empreses volen reunir esforços i "treballar per portar aquest client aquí i que valori el que tenim a les nostres comarques".

Manca de promoció

Per al sector turístic, un dels principals esculls amb què es troben a l'hora de posicionar-se com a marca és el de la promoció . "Si volem crear un referent al territori amb ecoturisme, s'ha de treballar explícitament, i de moment no s'ha fet una promoció concreta com a producte propi". En aquest sentit Manzanera ha destacat que "la gent quan pensi en ecoturisme volem que pensi en el Pirineu, en les oportunitats que tenim a l'Alt Urgell i la Cerdanya".

Després de conèixer les opinions del sector, Manzanera creu que "cal crear una marca específica i revertir tots els esforços, tant humans com econòmics, a distingir aquesta etiqueta turística". En aquest sentit, pensa que a hores d'ara "des de les administracions es fan campanyes molt genèriques, de tot el Pirineu, i segurament és un error perquè hi ha moltes diferències entre un territori i un altre". Segons Manzanera, una solució a aquest problema seria treballant en "grups d'acció més local per aconseguir un lloc en aquest mercat tan diversificat".

Després de la primera trobada, els seus impulsors no descarten noves reunions per perfilar accions concretes i posicionar-se com a destí ecoturístic.