El síndic de greuges, Rafael Ribó, ha demanat al departament de Territori i Sostenibilitat que retiri l'aprovació definitiva del Pla director urbanístic de l'Aeròdrom de la Cerdanya de l'ordre del dia de la Comissió de Política Territorial i d'Urbanisme de Catalunya, prevista per a avui. Ribó s'ha fet ressò de les queixes d'un grup de veïns que han intentat a última hora aturar el pla director de l'aeròdrom de manera definitiva.

Un grup de veïns han iniciat una campanya de recollida de signatures a través d'un portal a Internet i les xarxes socials perquè el nou Pla director urbanístic aeroportuari de l'Aeròdrom de la Cerdanya (que avui estava a l'ordre del dia de la Comissió d'Urbanisme de Catalunya) preveu l'ampliació dels usos esportius actuals als comercials i la construcció d'equipaments turístics com ara hotels al seu entorn. Amb la campanya, promoguda pel grup Salvem la Cerdanya i iniciada per actuar en nom del paisatge tradicional de la vall, s'alerta que un possible creixement de l'equipament tan sols beneficia la indústria turística d'Andorra.

El síndic s'ha fet ressò de les veus contràries al pla i, abans que s'aprovi definitivament, ha demanat informació sobre les característiques i els possibles efectes ambientals i urbanístics que pot comportar.

A més, ha reclamat al departament de Territori que respongui les al·legacions formulades pels ajuntaments directament afectats, Das i Fontanals, després que els dos consistoris han demanat al síndic que intervingués i detingués l'aprovació del pla. El síndic també ha rebut una queixa en què "denuncia una possible falta de transparència i difusió en el procediment". La denúncia al·lega que el tràmit d'informació pública es va dur a terme durant el mes d'agost, mes en què és fàcil que passi inadvertit per als possibles interessats, i que el 14 de gener del 2016 la Direcció General de Transports i Mobilitat va denegar a un interessat l'accés a l'expedient.

El pla afecta terrenys inclosos en l'espai NATURA 2000 i, a més, es fonamenta en el Pla territorial d'aeroports de Catalunya del 2009 al 2015, que el TSJC va declarar nul el 15 de setembre del 2014, i en el Pla director de l'Aeròdrom de la Cerdanya, respecte del qual no es va completar la tramitació i, per tant, no és vigent, segons el síndic.

Els promotors de la queixa afirmen que el pla obre la porta a la circulació d'avions privats de fins a 24 metres.

El Consell Comarcal de la Cerdanya, propietari de l'aeròdrom, i l'Aeroclub de Sabadell, un dels seus principals operadors, han sortit al pas de la campanya organitzada per un grup de veïns per la suposada ampliació i canvi d'usos de l'equipament i han negat que hagi d'acollir en el futur vols comercials.

Davant d'aquestes afirmacions, el president del Consell Comarcal, ens propietari de l'equipament, juntament amb la Generalitat, Ramon Moliner, ha assegurat que "en cap cas el pla director parla d'obrir l'aeròdrom a l'aviació comercial ni que s'hagi d'ampliar la pista, sinó que ho deixa tot estrictament en el mateix àmbit que ara, és a dir, l'ús esportiu". El president del Consell i alcalde d'Alp ha puntualitzat que l'únic de què parla el nou pla és de la instal·lació de nous hangars així com uns "petits allotjaments" per acollir alguns dels usuaris de l'activitat aeronàutica, però en cap cas hotels. L'aeròdrom disposa ara de set hangars.

Ramon Moliner ha apuntat que, contràriament als arguments que sostenen els veïns, l'interès podria ser tot un altre: "no sé exactament qui són aquests veïns que estan fent circular això i qui hi ha al darrere, però el que diuen és totalment fals". E president del Consell Comarcal de la Cerdanya ha lamentat que l'oposició hagi sorgit després de l'exposició pública del pla director.