La Cerdanya ha activat un pla sectorial en l'àmbit del turisme per acostar-se a la tan reclamada desestacionalització, és a dir la superació del model tradicional de temporada alta i baixa que omple i buida hotels, restaurants i l'agenda d'activitats. El pla sectorial té també com a repte crear llocs de treball a partir de noves propostes turístiques.

Els tècnics del Patronat de Turisme del Consell Comarcal han apuntat que l'objectiu general del pla és «determinar un marc d'actuació consensuat entre els agents socioeconòmics locals per reorientar el turisme cap a la desestacionalització i la diversificació tot conservant la Cerdanya com una destinació turística de qualitat i promovent noves oportunitats d'ocupació en aquest sector que reverteixin de manera positiva en els habitants de la comarca».

A partir d'aquest objectiu global, el pla s'ha proposat també potenciar el diàleg i el treball conjunt entre els diferents actors comarcals, crear sinergies i afavorir la creació de xarxa entre el sector públic i el privat i establir així estratègies i objectius conjunts; identificar noves oportunitats d'ocupació vinculades al sector turístic que permetin la desestacionalització, generin més oportunitats i siguin més estables en el temps; facilitar l'operativització dels projectes prioritzats a través de grups de treball creats entre els diferents actors del territori; i obrir un espai d'innovació per generar noves estratègies de desenvolupament sostenible i singular, segons han remarcat des del Patronat.

El Consell ha contractat una empresa que té com a missió fer un treball de camp en xarxa amb tots els agents del territori implicats en el turisme. Així, segons han remarcat els tècnics del Consell, «es treballarà amb tots els agents estratègics dels diferents sectors del teixit productiu de la comarca». L'empresa contractada és Resilience Earth, una cooperativa creada a la Garrotxa que es dedica al desenvolupament de la resiliència en regions que afronten reptes culturals, socials, econòmics o ecològics, segons s'autodefineix. L'empresa presta serveis d'investigació, formació, assessoria i implementació en organitzacions o institucions. Segons han emfatitzat els impulsors del pla, el treball de l'empresa «s'estructurarà a partir de taules participatives situades en els elements més crítics del projecte, és a dir, la definició de factors i la construcció d'estratègies». En aquest procés, els responsables del treball de camp celebraran reunions amb els tècnics comarcals i municipals, faran entrevistes a agents estratègics del territori i a grups de treball «que permetin aprofundir en les temàtiques d'interès de l'estudi», segons han remarcat.

Al febrer, primeres entrevistes

El Patronat de Turisme ja s'ha posat a treballar per posar en marxa el pla. Aquesta setmana ha celebrat la primera reunió amb els tènics de Resilience Earth per perfilar el calendari de cada procés. Així, aquest mes de febrer s'iniciaran les entrevistes, i entre final de març i principi d'abril se celebraran les jornades de participació amb els diversos sectors implicats. D'aquesta manera, durant els mesos d'estiu es podrà procedir a la redacció del pla per tal que entre l'octubre i el novembre es pugui presentar. Amb aquest escenari, els impulsors del pla sectorial creuen que ja el podran aplicar a l'inici del 2020.

El pla sectorial complementarà la feina que també fa en l'àmbit turístic el clúster El Sol dels Pirineus amb el sector privat i que també busca nous segments del mercat, com ara el de la salut, per reimpulsar el turisme local.