A la Cerdanya l'hora del pati dels centres educatius no serveix perquè els joves actualitzin l'aplicació de missatges del mòbil, que d'altra banda tenen prohibit, sinó perquè, si més no un dia a la setmana, participin en tallers de conscienciació sobre les principals problemàtiques del seu segment d'edat. D'aquesta manera, l'estona d'esbarjo no es converteix en un espai d'aïllament de cada alumne tal com passa en altres centres sinó que, els que ho desitgen, s'apleguen al voltant d'activitats d'aprenentatge en grup.

Les àrees de Joventut del Consell Comarcal i l'Ajuntament s'han coordinat amb l'institut Pere Borrell i l'escola Vedruna per crear el projecte Patis Actius, una iniciativa que té com a objectiu implicar els joves en programes de conscienciació i participació que d'altra manera seria difícil fer-los arribar. Un dia a la setmana les tècniques de les dues administracions es desplacen al pati dels centres educatius i organitzen activitats per tal que quan els alumnes surtin de les aules hi trobin la proposta a punt. En aquest moment de relaxació i esbarjo, els joves prenen part en jocs i activitats que fomenten valors. A l'estona de Pati Actiu d'aquest dimecres a l'institut Pere Borrell, els joves van treballar la conscienciació i empatia vers la situació del planeta i el medi ambient tot remarcant conceptes com el reciclatge i el menjar saludable. Altres setmanes han tractat, mitjançant tallers de manualitats entre altres activitats, problemàtiques pròpies de la joventut i l'adolescència com ara les addiccions a les drogues i l'alcohol o l'acceptació de la realitat multicultural a través de l'experiència personal dels mateixos alumnes.

Amb aquest programa, les àrees de Joventut del Consell i l'Ajuntament aconsegueixen arribar a la gran majoria dels joves de la comarca a fi que coneguin els seus serveis. En aquest sentit, els Patis Actius de la Cerdanya esdevenen sovint la carta de presentació de les àrees de Joventut als joves que obre les portes a futures noves implicacions. Alhora, possibiliten la realització d'activitats diferents que els trenquen la rutina als centres docents.