Una de les principals novetats d'aquesta edició del Festival Internacional de Cinema de Cerdanya és l'organització del Laboratori, un entorn de producció i projecció que sorgeix de l'experimentació i la cooperació entre professionals reunits de forma temporal en un mateix espai per promoure la creació.

Els directors del festival van considerar la idoneïtat de generar un espai de creació a partir del moviment internacional espontani Kino Kabaret, però posant a disposició dels participants un entorn programat. Tant és així que, durant sis dies, 57 professionals del món audiovisual es reuniran en una casa de colònies de Martinet per, a través de l'organització de subgrups, generar noves produccions audiovisuals. El Laboratori ha nascut sota quatre grans premisses: els participants han de treballar amb esperit col·laboratiu, ho han de fer també sense cap esperit competitiu, de manera que no es premiarà cap de les produccions ni se'n destacarà cap, hauran de treballar sota els valors de la inclusió i l'ecologia i, finalment, hauran d'utilitzar el català com a llengua vehicular. Sobre aquest últim punt, la direcció del festival ha considerat promoure l'ús del català de manera especial perquè la gran majoria de pel·lícules que rep per participar en el certamen, el 99% segons han apuntat els seus responsables, són en castellà o alguna altra llengua estrangera.

A la proposta s'hi han inscrit 57 professionals, una xifra que ha sorprès els impulsors, els quals comptaven recollir una vintena de demandes. Hi participaran actors, directors, directors de fotografia, guionistes, maquilladors, perruquers, tècnics d'art, editors, muntadors i fins i tot pilots de dron. Un dels factors que també han sorprès els organitzadors és que el 80% d'aquests inscrits són dones, a pesar que el 70% de les pel·lícules que projecta el festival estan fetes per directors homes. Aquest nou element també donarà al resultat del Laboratori el factor de reivindicació en termes d'igualtat de gènere en l'àmbit de la creació audiovisual.

La previsió dels directors del festival és que tot aquest equip s'organitzi en grups per generar una desena de creacions audiovisuals que, després, serviran també per continuar promocionant la Cerdanya com a destí turístic i cinematogràfic. Els nous audiovisuals es difondran a través de les plataformes a Internet i les xarxes socials i, si és possible, també durant algun dels actes socials del certamen a Puigcerdà, per bé que els seus responsables han remarcat que o bé es projectaran tots o bé cap, per no generar esperit de competició entre els creadors.