24 de abril de 2020
24.04.2020
Regió7

L'aeroport de la Seu ja pot ser operatiu en tots els aterratges

És el primer de l'Estat que utilitza un nou sistema de vol basat en GPS

23.04.2020 | 23:29
Pista de l'aeroport de la Seu amb el nou sistema instal·lat

L'aeroport d'Andorra-la Seu d'Urgell és el primer aeroport de l'Estat espanyol que pot dur a terme l'aterratge de les aeronaus a partir d'un nou sistema de vol instrumental basat exclusivament en GPS. El sistema, que s'ha instal·lat les darreres setmanes, és operatiu des d'ahir.

Aquest sistema de vol instrumental, que facilita l'aterratge d'avions a l'aeroport en condicions meteorològiques desfavorables, s'ha treballat en col·laboració amb el professor de la Universitat Politècnica de Madrid Luis Pérez, juntament amb ENAIRE i l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), segons han explicat fonts del departament de Territori i Sostenibilitat. D'aquesta manera, la infraestructura passa de ser un aeroport d'aproximació visual a ser un aeroport d'aproximació instrumental. Aquest procés que ara es culmina el va engegar la Generalitat de Catalunya juntament amb el Govern d'Andorra l'any 2017.

Tot i que el sistema ja està instal·lat, encara no es pot fer servir. «Aquesta maniobra podrà ser utilitzada per les aeronaus un cop es puguin fer determinades actuacions presencials que l'estat d'alarma per la Covid-19 ha deixat pendents», han explicat fonts de Territori i Sostenibilitat. Indiquen que falten «unes formacions presencials per part dels controladors aeris i darreres verificacions per part d'AESA. Com a servei essencial, actualment l'aeroport segueix estant disponible i acollint vols d'emergència, vols medicalitzats i treballs aeris, entre altres operacions».

Quan l'aeroport de la Seu es va posar en funcionament, dies de pluja i boira van convertir en un fracàs els primers vols que s'hi van intentar fixar, amb avions que havien previst aterrar a la Seu i ho havien de fer a Girona o Lleida, segons disponibilitat. Després, els passatgers havien de fer la resta del trajecte per carretera, la qual cosa allargava de manera molt important tota l'operació.

Aquest nou sistema de maniobra que avui entra en funcionament ha implicat unes inversions associades a la reubicació de les radioajudes existents (PAPIS), així com la realització de vols de calibració i validació; i dels estudis i treballs necessaris per a l'aprovació de la maniobra. Gràcies a aquesta nova maniobra instrumental, l'aeroport podrà oferir una major regularitat en les seves condicions d'operació i, per tant, augmentarà el seu atractiu comercial.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit