El Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori, a través de Ferrocarrils de la Generalitat, ha tret a licitació els estudis per determinar la viabilitat de quatre projecte de tramvia interurbans, entre els quals el que es plantejaria construir al Pirineu, per connectar la Cerdanya, l'Alt Urgell i Andorra. Les quatre xarxes tramviàries, si es fessin realitat, sumarien aproximadament 279,5 quilòmetres de longitud de noves línies de transport públic.

En el cas del ferrocarril del Pirineu, s’analitzarà el traçat de connexió transpirinenca de 57 km entre Andorra-la Seu d’Urgell i Alp, amb l’objectiu d’establir una connexió a l’interior de l’Alt Pirineu i, alhora, establir un nou servei ferroviari entre Barcelona, la Seu d’Urgell i Andorra, convertint l’estació d’Alp en una ròtula ferroviària amb connexió amb Puigcerdà i Tolosa.

El tram català, a banda d’enllaçar la Seu d’Urgell amb Andorra, transcorreria per la vall del Segre fins a Alp, connectant la línia ja existent i permetent, així, l’enllaç tant amb Ripoll, Vic i Barcelona com amb França. Per a una bona connexió amb Barcelona caldrà, d’una banda, garantir el desdoblament previst de la línia R3 entre Montcada i Vic i, de l’altra, renovar el tram Ripoll-Alp amb nous punts de creuament. El traçat contemplarà dos trams: la Seu d’Urgell-Andorra; i la Seu d’Urgell-Alp. L’import de licitació és de 171.000 euros.

Segons ha detallat el departament, aquests informes determinaran les potencialitats de les diverses xarxes tramviàries analitzades per tal d’incloure-les, «si s’escau», en els diferents planejaments territorials. En tots els casos, es realitzarà una estimació del cost d’execució del projecte, la proposta d’explotació del servei i una anàlisi de la demanda potencial d’usuaris del servei.

El Govern ha subratllat en una nota feta pública que l’impuls d’aquests informes «respon a la voluntat del Govern de configurar la mobilitat futura del país tenint en compte nous centres d’activitat que necessitaran de la configuració de transports amb una visió diferent de la tradicional que considera, principalment, la radialitat vers la gran regió metropolitana».