Saltar al contingut principalSaltar al peu de pàgina

Un estudi alerta ara de l’eliminació de l’oci i la vida social a la Cerdanya

Un treball sociològic apunta que la gentrificació deixa la comarca buida d'oci i cultura entre setmana

La presentació de l'estudi de Marc Pont a Bellver

La presentació de l'estudi de Marc Pont a Bellver / AJ BELLVER

Miquel Spa

Puigcerdà

Un nou estudi posa de manifest ara que el fenomen que pateix la Cerdanya que sota el nom de gentrificació, amb la centrifugació de d’una capa social, suposa també la destrucció de la vida social i d’oci entre setmana.

Si a principis d’any va ser el llibre Gentrificació i turistificació a la Cerdanya? de Pep Vivas, Josep Maria Prat, Jorge Sánchez, Laia Aleu i Andrés Di Masso, ara ha tornat a posar negre sobre blanc d’aquesta conseqüència del turisme residencial el joves sociòleg de Bellver Marc Pont amb el treball La Cerdanya, una comarca inaccessible per a molta gent, el qual ha format part del seu treball final de carrera. L’estudi posa en evidència que el model de turisme residencial de la Cerdanya suposa la substitució dels joves i la classe treballadora de la comarca per una societat de més gran poder adquisitiu. El treball de Pont aporta nous punts de vista, segons els quals la gentrificació afecta a tots els àmbits de la societat, no tan sols al treball i l’habitatge sinó que també a l’oci i les relacions socials. A partir de l’encreuament de dades i entrevistes, Pont constata l’expulsió de gent de la Cerdanya a comarques veïnes com l’Alt Urgell o el Berguedà que, però, conserven la feina a la vall i s’hi desplacen cada dia perquè els és impossible pagar-se’n el cost del dia a dia. Això dibuixa una Cerdanya entre setmana sense oferta cultura i d’oci i unes grans dificultats pels veïns per accedir a activitats habituals a la resta del país.  L’estudi emfatitza que la solució a aquesta problemàtica de la gentrificació, que és general al Pirineu, passa per una major implicació de les administracions amb mesures que han d’anar més enllà de la construcció de pisos de protecció oficial sinó que han de ser també de caire econòmic afavorint la implantació de nous sectors i la creació de noves empreses.

El fenòmen de la gentrificació a la Cerdanya s’assenta sobre elturisme residencial, el qual ha comportat que hi hagi municipis amb el 80% dels habitatges de segona residència, com ara Fontanals; que la mitjana comarcal sigui del 60% i que es construexin unes 200 cases d’estiueig a l’any.

Tracking Pixel Contents