05 de desembre de 2008
05.12.2008
tema del dia

La brevetat del pont i l'efecte de la crisi fan estralls a les agències de viatges

05.12.2008 | 01:00

Aquest tampoc no és un bon moment per a les agències de viatges. La crisi és general i les agències no se n´escapen. Els ànims estan baixos en el sector i més en un pont curt que no ajuda a l´organització de grans viatges. L´esquí és la preferència, però a la Catalunya interior no es fan contractacions d´aquest tipus.

«No és el fantàstic pont d´altres vegades», explica Pere Massanés, de l´agència Massanés. Entre les principals causes que motiven aquest pensament hi ha diferents factors d´influència: un és la crisi econòmica, l´altre que el pont només és de tres dies i, per últim, que les pistes d´esquí catalanes estan en una situació excepcional per aquestes dates i la gent prefereix anar a esquiar. Així ho han argumentat diferents agents turístics de la comarca. Molt diferent és la situació de les cases rurals i l´agroturisme. En aquest sector de mercat l´ocupació voreja el 90% pel pont i ja està gairebé tot ple per Cap d´Any.

Tal com explica Albert Boldú, de l´agència Baixas, aquest any «ha baixat el volum de vendes, l´oferta i també la demanda». Pel que fa a les vendes, el canvi respecte de l´any passat s´ha notat en la destinació. Molta gent, com que es tracta d´un pont tan curt, prefereix quedar-se per aquí i això comporta que en molts casos «fa la reserva pel seu compte i no ho podem controlar». Josep Carrera, de Tot Turisme, apunta en aquest sentit que «la gent de les nostres comarques difícilment agafa un paquet per anar a esquiar». Una posició que comparteix Jordi Alberich, de viatges Barceló, que assegura que la gent està anant «sobretot a Andorra i els Pirineus o agafen hotels pel seu compte».

L´oferta també ha disminuït, i és que, com diu Carrera, «les majoristes tenen molta menys oferta: si abans tenien cinc vols a un destí, ara només en tenen un». Una opinió que també comparteixen Boldú i Maurici Mominó, de viatge Concord, que apunta que la gent que s´ha decidit a sortir «ho fa a capitals europees o espanyoles i també està sortint a destinacions de calor com les Canàries perquè estan molt bé de preu».

Per acabar, els agents turístics també han notat una davallada en la sol·licitud d´informació per part dels clients, un factor del qual es culpa directament la crisi econòmica. Carrera explica que «la situació actual és d´espant general i la gent no entra ni a demanar».

Molt diferents són les expectatives per a Cap d´Any. «Per passar el Cap d´Any la tendència continua sent sortir», apunta Massanés, que comparteix posicionament amb Carrera i Mominó, que va més enllà i diu que «la gent demana passar fora del 27 al 3 de gener», un fet que per a Alberich «va a l´alça».

Tots els entrevistats per aquest diari van apuntar que el preu del viatge mitjà que han venut per aquest pont està entre els 300 i els 400 euros, mentre que el viatge de Cap d´Any pot superar els 1.000 euros, comptant que hi entra el sopar i la festa del dia 31.

Agroturisme a l´alça

El turisme rural té una tendència diferent. Mentre les agències de viatge s´estiren dels cabells, les cases rurals estan en el 90% d´ocupació per aquest pont, i a prop del ple total per Cap d´Any. Un dels principals motius que apunten els experts és que a la gent no li importa tant la ubicació de la casa com que hi puguin caber tots els membres de la família.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook