«No és el fantàstic pont d’altres vegades», explica Pere Massanés, de l’agència Massanés. Entre les principals causes que motiven aquest pensament hi ha diferents factors d’influència: un és la crisi econòmica, l’altre que el pont només és de tres dies i, per últim, que les pistes d’esquí catalanes estan en una situació excepcional per aquestes dates i la gent prefereix anar a esquiar. Així ho han argumentat diferents agents turístics de la comarca. Molt diferent és la situació de les cases rurals i l’agroturisme. En aquest sector de mercat l’ocupació voreja el 90% pel pont i ja està gairebé tot ple per Cap d’Any.

Tal com explica Albert Boldú, de l’agència Baixas, aquest any «ha baixat el volum de vendes, l’oferta i també la demanda». Pel que fa a les vendes, el canvi respecte de l’any passat s’ha notat en la destinació. Molta gent, com que es tracta d’un pont tan curt, prefereix quedar-se per aquí i això comporta que en molts casos «fa la reserva pel seu compte i no ho podem controlar». Josep Carrera, de Tot Turisme, apunta en aquest sentit que «la gent de les nostres comarques difícilment agafa un paquet per anar a esquiar». Una posició que comparteix Jordi Alberich, de viatges Barceló, que assegura que la gent està anant «sobretot a Andorra i els Pirineus o agafen hotels pel seu compte».

L’oferta també ha disminuït, i és que, com diu Carrera, «les majoristes tenen molta menys oferta: si abans tenien cinc vols a un destí, ara només en tenen un». Una opinió que també comparteixen Boldú i Maurici Mominó, de viatge Concord, que apunta que la gent que s’ha decidit a sortir «ho fa a capitals europees o espanyoles i també està sortint a destinacions de calor com les Canàries perquè estan molt bé de preu».

Per acabar, els agents turístics també han notat una davallada en la sol·licitud d’informació per part dels clients, un factor del qual es culpa directament la crisi econòmica. Carrera explica que «la situació actual és d’espant general i la gent no entra ni a demanar».

Molt diferents són les expectatives per a Cap d’Any. «Per passar el Cap d’Any la tendència continua sent sortir», apunta Massanés, que comparteix posicionament amb Carrera i Mominó, que va més enllà i diu que «la gent demana passar fora del 27 al 3 de gener», un fet que per a Alberich «va a l’alça».

Tots els entrevistats per aquest diari van apuntar que el preu del viatge mitjà que han venut per aquest pont està entre els 300 i els 400 euros, mentre que el viatge de Cap d’Any pot superar els 1.000 euros, comptant que hi entra el sopar i la festa del dia 31.

Agroturisme a l’alça

El turisme rural té una tendència diferent. Mentre les agències de viatge s’estiren dels cabells, les cases rurals estan en el 90% d’ocupació per aquest pont, i a prop del ple total per Cap d’Any. Un dels principals motius que apunten els experts és que a la gent no li importa tant la ubicació de la casa com que hi puguin caber tots els membres de la família.